Label

TIDAK LAGI RASA NIKMAT

Soalan

MENGIKUT kenyataan doktor dalam ruangan ini, air mani perlu cair supaya sperma mudah bergerak apabila ia memasuki faraj. Dalam erti kata lain, air mani yang cair adalah lebih berkualiti berbanding yang pekat.

Sejak akhir-akhir ini, sebahagian daripada air mani saya agak pekat. Adakah ini menandakan sperma saya akan bermasalah?

Seperkara lagi yang membimbangkan saya ialah saya tidak lagi dapat merasai nikmat ketika ejakulasi.

ANAS
Kota Kinabalu, Sabah

Jawapan

AIR mani kebiasaannya pekat ketika ia keluar dan kepekatannya hilang dalam tempoh lima hingga 20 minit. Ia memudahkan sperma yang terkandung dalamnya bergerak untuk masuk ke pangkal rahim dan seterusnya mencari telur untuk percantuman.

Jika air mani itu kekal pekat, sperma terperangkap dan mungkin akan mati! Ada juga air mani yang terus cair kerana isi padu yang luar biasa melebihi enam mililiter atau akibat kekurangan bahan pemekat kerana kekerapan mengeluarkan air mani. Ini pun bukan masalah kerana sperma masih dapat bergerak aktif.

Paling penting bagi air mani ialah ia perlu mempunyai kandungan sperma melebihi 20 juta dalam setiap mililiter atau aktif dan dapat bergerak sehaluan (sekurang-kurangnya 40 peratus sperma perlu aktif dan bergerak sehaluan) serta berbentuk normal (sekurang-kurangnya 30 peratus).

Semua ini hanya dapat dikenal pasti jika lelaki itu menjalani ujian air mani. Ujian ini akan disyorkan kepada semua lelaki yang menjalani pemeriksaan kesuburan.

Klimaks rangsangan seksual untuk lelaki berakhir dengan pancutan air mani atau ejakulasi dan ia adalah kemuncak rangsangan syahwat. Kualiti kemuncak bergantung kepada tahap rangsangan yang mana ia ada kaitan dengan tahap hormon testosterone.

Bagi lelaki yang kerap melakukan onani sudah tentu tahap hormon itu tinggi dan apabila dia menghentikan perbuatan itu, maka tahap hormon testosterone akan lega. Apabila menerima rangsangan seksual, dia masih mampu untuk terangsang tetapi kualitinya mungkin tidak seperti dulu.

Ini adalah perkara biasa dan bukannya satu masalah. Apabila lelaki itu mula aktif kembali dan mempunyai isteri yang mudah mencapai kemuncak, kualiti rangsangannya mungkin lebih kerana dia mempunyai pasangan yang boleh mengghairahkannya.

Untuk meningkatkan keghairahan, anda boleh amalkan pemakanan suplemen Tongkat Ali yang disahkan Kementerian Kesihatan. Ia dapat memantapkan hormon testosterone dan dijual di farmasi.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan