Label

KENCING TAK LAWAS, PEMUDA RISAU LELEHAN MAZI MUDAH KELUAR

Soalan

HAMPIR tujuh tahun saya menghadapi masalah kencing tidak lawas dan ini menyebabkan saya kesulitan untuk keluar ke mana-mana kerana terpaksa menahan kencing.

Saya juga menghadapi masalah keluar air mazi jika terangsang yang tidak keterlaluan, contohnya seperti keluar bersama teman wanita meskipun saya tidak melakukan sebarang perkara yang merangsangkan waktu bersamanya.

Saya pernah ke hospital kerajaan tetapi ubat yang diberikan tidak memberi kesan terhadap masalah yang saya hadapi. Harap doktor dapat membantu.

HAMDI
Pulau Pinang

Jawapan

ADA sebilangan lelaki yang mengalami masalah lelehan keluar daripada salur kencing selepas selesai buang air kecil dan ini menyulitkan lelaki itu apabila menunaikan solat di luar rumah jika dia tidak membawa bekalan sarung bersih untuk ditukar sebelum bersembahyang kerana memikirkan lelehan itu najis.

Jika ia bukan najis, soal menukar pakaian bersih tidak timbul. Kemungkinan air kencing terkeluar selepas selesai kencing dan ketika memakai pakaian dalam kembali, memang perkara yang paling jarang berlaku. Ini pun berlaku kepada mereka yang berumur di mana pintu pundi kencing tidak tutup padat selepas kencing, terutama bagi lelaki yang sudah menjalani pembedahan pada pundi prostat.

Masalah dialami mungkin sama iaitu keluar lelehan seperti lelaki yang berumur itu tetapi apa yang membezakannya adalah air yang keluar itu air mazi.

Ketika lelaki itu kemut beberapa kali untuk mengeluarkan titisan akhir daripada salur kencing, pundi cowpers yang berdekatan terangsang dan mengeluarkan lelehan.

Ini sebenarnya ialah air mazi, oleh itu ia bukan najis. Ada sebilangan lelaki yang mudah sangat menghasilkan air mazi terutama ketika dalam keadaan terangsang. Keadaan ini dikenali sebagai resdung zakar dan bukan penyakit.

Masalah ini tidak memberi sebarang kesan kepada lelaki itu kecuali melemaskannya kerana kesulitan yang timbul akibat lelehan itu sehingga dia terpaksa menukar pakaian dalamnya kerana kebasahan.

Jika air yang keluar itu keterlaluan, mungkin makan ubat resdung (antihistamines seperti piriton dan polaramine) dapat mengawalnya. Ubat ini perlukan rujukan daripada doktor.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

3 ulasan:

  1. jika sesiapa ada maslah kencing sakit, kencing xlawas, kerap kencing, pm saya untuk membantu anda

    0136240955(ulfa)

    BalasPadam
  2. "Ini sebenarnya ialah air mazi, oleh itu ia bukan najis". Maaf tuan, mazi sbnrnya adalah najis. Mani yang tidak najis. Mohon betulkan

    BalasPadam
  3. macam mana ingin beritahu dr. tentang ubat tersebut?

    BalasPadam