Label

HORMON KAWAL NAFSU SYAHWAT

Peningkatan hormon testosterone tidak bererti individu jadi hiper seks

Soalan

PENGAMBILAN pil penambah hormon testosterone dan ubat herba dikatakan boleh memulihkan tenaga batin. Jika berkesan, adakah ia boleh menyumbang kepada peningkatan kes rogol, sumbang mahram dan mengadakan hubungan sulit?

MAHU TAHU
Shah Alam, Selangor

Jawapan

NALURI seksual dan nafsu syahwat adalah anugerah Tuhan kepada manusia dan binatang. Bagaimanapun hanya manusia boleh melakukan hubungan seks pada bila-bila masa berbanding binatang yang melakukan mengikut musim.

Naluri seksual dan syahwat dikawal oleh Pusat Kawalan Seks di kawasan hyphotalamus dan para ventricular nucleus dalam otak.

Jika seseorang itu terangsang, bahagian berkenaan akan terangsang dan tindak balasnya, lelaki akan mengalami ketegangan zakar (ereksi) dan bagi wanita, faraj akan mengeluarkan cecair seperti pelincir.

Hormon testosterone mengawal nafsu syahwat manusia. Namun, tanpa kerelaan dan izin minda, rangsangan tidak akan berlaku.

Makanan tambahan atau ubat herba dan peningkatan hormon testosterone tidak bererti individunya menjadi hiper seks.

Jika terdapat banyak hormon testosterone dalam badan, pusat kawalan hormon akan mengarahkan organ yang menghasilkan testosterone mengurangkan pengeluaran hormon terbabit sehingga sampai paras yang biasa untuk individu itu. Ia adalah sistem tindak balas semulajadi.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan