Label

SUAMI MUDA RISAU

Soalan

SAYA baru berusia 27 tahun dan sudah berkahwin. Setiap kali bersetubuh dengan isteri, saya mencapai klimaks seperti semua lelaki normal lain. Tetapi apa yang membimbangkan saya ialah tiada setitis pun air mani yang keluar! Sebaliknya hanya cecair jernih dan likat seperti air mazi. Ia juga tidak terpancut, sebaliknya hanya meleleh dengan kuantiti yang sedikit.

Saya tidak tahu apa puncanya masalah ini. Bagaimanapun, saya memang terasa keadaan klimaks itu. Cuma air mani saja yang tidak keluar.

Jika ia berterusan, bagaimana saya mahu mendapatkan zuriat? Adakah saya perlu menjalani proses permanian berhadas?

MURALI,
Taiping, Perak

Jawapan

MASALAH yang dialami anda sebenarnya jarang berlaku kepada lelaki muda, kecuali jika dia menghidap kencing manis.

Kemungkinan anda mengalami pancutan air mani ke dalam pundi kencing setiap kali anda klimaks. Ini boleh disahkan dengan menjalani pemeriksaan air kencing untuk memastikan sama ada sperma masuk ke dalamnya.

Jika ada, ia menandakan anda mengalami pancutan ke dalam pundi kencing atau dikenali sebagai 'retrograde ejaculation'.

Satu cara yang boleh dilakukan ialah menapis air kencing supaya sperma aktif dapat dikumpul dan dibersihkan untuk dimasukkan ke dalam rahim isteri ketika dia dalam waktu subur melalui prosedur permanian berhadas.

Sebelum dikumpul anda diberi minum soda berkarbonat untuk mengurangkan keasidan air kencing supaya sperma yang terpancut ke dalam pundi kencing tidak mati akibat terdedah kepada tahap keasidan yang tinggi.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan