Label

BINTIK PUTIH TIDAK BERBAHAYA

Soalan

ADA bintik-bintik putih pada zakar saya. Adakah ia berbahaya dan boleh menjejaskan hubungan seks bersama isteri? Bagaimana untuk menghindari masalah ini dan apakah ubatnya?

ZAM
Banting, Selangor

Jawapan

SEBAHAGIAN daripada perubahan semula jadi yang berlaku kepada zakar lelaki ialah tumbesarannya dan kemunculan bintik-bintik di kepala zakar. Bintik itu dikenali sebagai 'papilla' dan ia kelihatan jelas dan menonjol bagi sesetengah lelaki.

Ia bukanlah penyakit kulit atau boleh mendatangkan masalah. Jadi, anda tidak perlu bimbang. Bagi lelaki muda, bintik itu kelihatan putih atau merah jambu, manakala untuk orang yang kebiasaannya lebih gelap.

Anggota sulit perlu dijaga dan boleh dibasuh dengan menggunakan sabun pelembap yang selesa dan sesuai untuk kulit anggota berkenaan. Sabun biasa atau sabun kosmetik yang mengandungi bahan pengering seperti alkohol boleh mengeringkan kulit.

Jika kulit anggota sulit kering, lelaki itu akan terasa gatal dan jika digaru kulit menjadi radang dan boleh terdedah kepada kuman dan kulat.

Bulu roma pada anggota sulit boleh dipotong untuk kelihatan kemas. Mencukur bulu roma tidak salah tetapi apabila rambut halus keluar, kulit menjadi gatal akibat tercucuk bulu roma.

Penjagaan kebersihan anggota sulit mustahak untuk lelaki yang telah berkahwin untuk menjaga kesihatan hubungan kelamin. Gunakan pencuci yang sesuai yang tidak merosakkan kulit.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan