Label

DUA TAHUN KAHWIN TIADA ANAK

Soalan

SAYA sudah dua tahun berkahwin, tetapi masih belum dikurniakan anak. Saya mengambil keputusan untuk melakukan ujian kesuburan dan keputusannya menunjukkan sperma saya lemah atau dipanggil Oligoszoospermia.

Doktor yang saya rujuk menyarankan saya mengambil ubat herba selama enam bulan yang dibekalkannya. Apakah punca masalah ini berlaku dan bagaimana cara untuk mengubatinya? Bolehkah saya memperolehi zuriat sekali pun saya mengalami masalah ini?

MIDIE
Klang, Selangor

Jawapan

LELAKI yang sihat menghasilkan berjuta-juta sperma berkualiti sehari atau 70,000 sperma seminit. Proses pembiakan sperma untuk satu pusingan mengambil masa 90 hari. Jika lelaki itu diberi ubat untuk merangsangkan pembiakan sperma, ubat itu perlu dimakan dalam tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan.

Mungkin ujian air mani adalah satu-satunya penentuan lelaki untuk menghasilkan sperma. Walaupun mempunyai sperma, tidak bermakna lelaki itu tidak mandul.

Jika bilangannya kurang, ia dikenali sebagai 'oligospermia' atau 'oligozoospermia'. Jika banyak sperma tidak berbentuk normal (kurang 30 peratus berbentuk tidak normal), ia dikenali sebagai 'teratospermia' dan jika kurang 40 peratus sperma tidak bergerak aktif, ia dipanggil 'asthenospermia'.

Kadang-kadang berlaku kekurangan bilangan sperma dan termasuk peratusan sperma yang aktif dan berbentuk normal. Keadaan itu dikenali sebagai sindrom OTA (Oligo, Terato dan Astheno). Pemeriksaan dilakukan dengan mengukur kedua-dua buah zakar dengan alat orkidometer.

Jika perlu, ujian hormon kesuburan FSH dilakukan dulu sebelum apa-apa rawatan diberi. Aspek fizikal juga dititikberatkan seperti pakaian ketat, merokok dan suasana tempat kerja (sama ada panas atau terdedah kepada bahan kimia).

Punca ia berlaku memang tidak diketahui. Sesetengah lelaki mempunyai buah zakar yang kecil dan kurang sperma. Ada di kalangan mereka mengalami masalah hormon dan jika ubat penyubur diberi, keadaan akan pulih.

Ada juga yang mengalami pembuluh darah buah zakar berpintal atau varikosel dan jika pembedahan pemulihan dilakukan, keadaan akan pulih.

Sebahagian daripada rawatan masalah kesuburan lelaki ialah penyemaian benih dalam rahim isteri atau IUI dan bayi tabung uji. Insya-Allah peluang menjadi seorang ayah masih cerah jika kena dengan penawarnya.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. Salam...sy mempunyai masalah ketumbuhan yg keras di bahagian telur..adakah brbahaya..ap perlu sy buat

    BalasPadam