Label

TAK MAMPU TINGGAL KETAGIH ONANI

Soalan

SAYA berusia 30 tahun dan masih belum berkahwin. Masalahnya, saya mengalami ketagihan seks dan kerap melakukan onani. Malah, saya sudah lakukannya sejak saya berusia 17 tahun.

Ketagihan saya kadang-kadang cukup kronik dan saya pernah melakukannya sebanyak lima kali sehari! Saya tahu ia boleh mendatangkan kesan buruk kepada saya, tetapi saya tidak mampu meninggalkan tabiat itu.

Saya bimbang jika berkahwin kelak, saya tidak mampu menghasilkan zuriat ataupun memuaskan kehendak batin isteri.

JAR
Pulau Pinang

Jawapan

ANDA tidak perlu bimbang kerana anda sudah sedar akan keburukannya. Bagaimanapun, anda perlu kurangkan tabiat itu. Lakukannya jika anda begitu tertekan supaya anda tidak terjebak dengan seks rambang.

Amalan onani ketika usia muda sebenarnya tidak memberi kesan ketara kerana jarang kilang sperma rosak akibat tabiat onani. Buat masa ini anda tidak perlu buat apa-apa.

Bagaimanapun jika berkahwin dan masih tidak mendapat anak, anda perlu memeriksa air mani untuk mengetahui ia mengandungi sperma atau tidak.

Jika normal, anda tidak perlu bimbang dan jika ada masalah, pemeriksaan susulan akan dilakukan.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. saya juga beronani tuan ....tp masalahnya sejak sejak ini zakar saya tidak tegang dgn lama dan cepat lembek ....adakah saya telah kehilangan tenaga batin saya ....adakah masalah saya ini akan berterusan ....dan tidak boleh kawen ....jika zakar lembik dan tidak tegang adakah saya perlu mengambil ubat kuat sepanjang hidup saya supaya zakar saya sentiasa bersedia bertarung...

    BalasPadam