Label

PENING, SAKIT KEPALA KETIKA EJAKULASI

Soalan

SAYA berkahwin selama 13 tahun dan biasanya melakukan hubungan seks dua atau tiga kali seminggu.

Sejak akhir-akhir ini saya kerap mengalami pening dan sakit kepala setiap kali bersetubuh terutama ketika ejakulasi.

Ia membimbangkan saya kerana sebelum ini ia tidak pernah berlaku.

ROSLI
Batu Gajah, Perak

Jawapan

PENING atau sakit kepala ketika klimaks sebenarnya jarang berlaku. Malah, jika berlaku pun ia jarang berulang.

Ia mungkin petanda awal anda menghadapi masalah kesihatan seperti penyakit darah tinggi atau petanda gaya hidup tidak sihat seperti merokok, berat badan berlebihan dan tidak melakukan aktiviti fizikal.

Masalah itu kerap berlaku kepada lelaki berbanding wanita dengan nisbah 4 : 1. Jika berlaku ia boleh memberi tekanan kepada hubungan intim.

Cara bijak menghadapinya ialah pemeriksaan kesihatan. Jika terdapat sesuatu yang luar biasa dan rawatan diberi, kemungkinan pening kepala ketika ejakulasi itu akan berkurangan.

Kadang kala ia berlaku akibat kesinambungan pening kepala biasa. Biasanya ia akan berkurangan dalam masa yang singkat dan jarang berlarutan untuk beberapa jam, tetapi ada juga yang berlarutan sehingga beberapa hari.

Ia juga mungkin disebabkan masalah pendarahan dalam otak. Bagaimanapun jika anda bimbang mengenainya, anda boleh melakukan ujian imbasan otak.

Bagaimanapun, janganlah masalah itu menjadi penghalang untuk anda menunaikan kewajipan terhadap isteri. Sila jumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan kesihatan bagi mengenal pasti tahap kesihatan anda.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan