Label

KETULAN PADA ALAT SULIT

Soalan

BARU-BARU ini saya mendapati ada ketulan pada buah zakar saya. Saya sudah menjalani pemeriksaan dan doktor mengesahkan saya normal tanpa apa-apa masalah.

Kemudian saya terbaca artikel mengatakan lelaki berusia 15 tahun hingga 34 tahun berisiko menghidap kanser buah zakar. Saya bimbang jika tergolong dalam golongan itu.

Apakah masalah sebenar pada buah zakar saya? Adakah saya turut berisiko menghidap kanser?

ZEN
Pulau Pinang

Jawapan

SETIAP individu bertanggungjawab terhadap tahap kesihatan dan kebersihan alat kelamin mereka. Bagi lelaki yang kerap melakukan pemeriksaan sendiri zakar dan buah zakarnya, sudah pasti tahap kesihatan alat kelamin itu terkawal.

Pemeriksaan boleh dilakukan sebulan sekali menggunakan jari meneliti buah zakar dari bawah ke atas serta depan dan belakang. Apa yang penting, anda perlu tahu apa yang disentuh.

Bahagian atas dan belakang buah zakar ialah pundi epidimis. Kadangkala pada pundi berkenaan terasa seperti ada ketulan. Jangan panik, ia mungkin ketulan cista (ketumbuhan mengandungi cecair) dan bukannya buah zakar ketiga!

Jika ketika pemeriksaan anda terasa seperti ada urat berpintal pada bahagian atas buah zakar, itu mungkin salur darah 'vain' berpintal atau varikosel. Jika ada takungan air dalam pembalut buah zakar, ia berkaitan dengan masalah hidrosel. Pendek kata banyak manfaat boleh didapati dengan melakukan pemeriksaan sendiri.

Masalah itu bukanlah petanda anda menghidap kanser buah zakar. Kemungkinan berlaku ialah kurang satu peratus daripada 100,000 lelaki setahun.

Ujian darah untuk mengesan AFT dan Beta HCG adalah sebahagian ujian yang dilakukan untuk mengenal pasti kanser buah zakar. Jika masih kurang pasti, elok berjumpa pakar untuk menjalani pemeriksaan.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan