Label

HAID TIDAK TERATUR (SAKIT PUAN)

KEDATANGAN haid tiga atau empat kali setahun adalah sesuatu yang membimbangkan kaum wanita, kerana kitaran haid yang tidak teratur sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Bahkan, wanita yang mengalami haid terlalu kerap dan panjang juga sebenarnya menghadapi masalah sakit puan kerana fenomena ini akan menyebabkan mereka menopaus sebelum waktunya.

Menurut Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI), Dr Adilah Ahmat, kitaran haid dipengaruhi hormon kewanitaan, iaitu estrogen dan progesteron iaitu proses penyediaan lapisan endometrium (lapisan paling dalam uterus) untuk kehamilan. Jika kehamilan tidak berlaku, dinding ini akan runtuh dan dibuang sebagai haid. Kitaran haid berlaku pada purata 28 hari atau 26 hingga 35 hari.

Manakala pendarahan haid pula biasanya berlaku dalam tempoh tiga hingga lima hari. Kitaran haid terbahagi kepada dua fasa, iaitu folikular (permulaan pendarahan hingga ovulasi berlaku) dan proliferatif (selepas ovulasi). Perubahan corak kitaran haid berpunca daripada perubahan jumlah dan masa pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid, adrenal, pituitari dan hipotalamus yang menyebabkan ovari lambat atau tidak mengeluarkan telur.

Tanpa ovulasi, haid biasanya tidak berlaku. Namun dalam sesetengah keadaan, hormon boleh menyebabkan pendarahan yang tidak menentu masa dan jumlah sama ada terlalu sedikit atau banyak. Bahkan, masalah berat badan yang terlalu kurus atau gemuk antara faktor lazim yang mengganggu proses ovulasi, selain gangguan emosi, tekanan, tempoh penyembuhan daripada penyakit atau pembedahan turut menyebabkan kitaran haid tidak teratur.

Malah kelenjar tiroid, pituitari dan adrenal boleh menyebabkan sesuatu hormon dikeluarkan terlalu sedikit atau sebaliknya. Pernah mengalami haid, walaupun sekali, bermakna wanita itu mempunyai rahim, ovari (yang mengeluarkan hormon estrogen dan progesteron) serta laluan keluar (vagina) yang telus.

Ramai menyangka haid yang jarang berlaku disebabkan saluran fallopio tersumbat. Sebenarnya masalah ini berkait rapat dengan hormon, bukan struktur laluan haid. Menurut Dr Adilah lagi, oleh kerana kitaran haid tidak teratur berpunca daripada gangguan proses kematangan dan pengeluaran telur, ia secara tidak langsung menjadi petanda wanita berkenaan mengalami masalah kesuburan.

Ini kerana jika tidak berlaku ovulasi untuk satu pusingan haid, bermakna tiada peluang untuk hamil pada pusingan berkenaan. Pada golongan ini, ovulasi hanya berlaku pada pusingan tertentu, malah ada kemungkinan ovulasi berlaku sangat jarang atau tidak terjadi langsung.

Bagaimanapun, haid yang tidak teratur tidak mengakibatkan pertambahan berat badan. Anggapan haid tersekat (jarang berlaku) boleh menyebabkan pengumpulan kotoran dalam badan dan berat badan bertambah adalah salah. Sebaliknya, berat badan berlebihan atau terlalu kurus menjadi punca kitaran haid tidak teratur. Masalah gemuk juga dikaitkan dengan penyakit Sindrom Polisistik Ovari (PCOS).

Wanita dengan PCOS biasanya mengalami berat badan berlebihan, haid tidak teratur, petanda berlebihan hormon androgen (kulit berminyak dan berjerawat, rambut berlebihan pada kawasan misai dan janggut), serta masalah kesuburan. Mereka juga menghadapi risiko mendapat penyakit kencing manis dan penebalan lapisan endometrium secara berterusan.

Rawatan paling popular adalah rawatan jangka pendek menggunakan hormon estrogen dan progesteron untuk mengembalikan haid. Bagi mereka yang lama tiada haid, pil hormon progesteron boleh diambil untuk beberapa hari. Manakala pil hormon berkombinasi (mengandungi hormon estrogen dan progesteron) diambil oleh wanita yang haidnya tidak menentu dan mengalami pendarahan banyak. Pil ini bertindak seperti hormon, iaitu merangsang penebalan dan pematangan lapisan endometrium.

Rawtan selanjutnya pula akan diberi mengikut punca masalah dan keperluan setiap individu. Contohnya bagi wanita yang mengalami masalah berat badan, doktor akan merancang corak pemakanan dan senaman untuk mereka. Manakala bagi wanita belum berkahwin atau tidak mahu anak, pil hormon berkombinasi perlu diambil untuk beberapa bulan. Wanita yang mengalami masalah untuk hamil pula disaran menjalani rawatan kesuburan bagi merangsang pengeluaran telur serta ubat sampingan.

Kesan sampingan berbeza mengikut jenis rawatan dan pengambilan hormon kesuburan boleh menyebabkan lebih satu telur dikeluarkan dan risiko mendapat kehamilan kembar (dua atau lebih) boleh berlaku. Pengambilan pil hormon biasanya menyebabkan rasa loya dan pening. Penghidap PCOS pula berdepan risiko mendapat ovarian hyperstimulation syndrome. Segera berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan fizikal termasuk tekanan darah, berat badan, ketinggian, kelenjar tiroid, dada dan abdomen.

Bagi wanita yang melakukan hubungan seks, pemeriksaan dalaman juga boleh dilakukan seperti ultrasound ke atas rahim dan ovari serta ujian darah. Ini untuk memastikan gangguan ini bukan disebabkan penyakit lain.

Sumber Dr Adilah Ahmat - Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

153 ulasan:

  1. Salam,

    Saya berumur 25 tahun dan telah berkahwin. Masalah saya sekarang ialah setiap kali saya melakukan hubungan dengan suami saya, air mani beliau pada mulanya msuk ke faraj saya tetapi selepas beberapa minit kemudian air mani tersebut akan meleleh keluar dari faraj saya.

    Apakah yang harus saya lakukan?

    Dengan ini, saya ingin mendapatkan nasihat dan pendapat dari pihak tuan/puan.

    Sekian, terima kasih.

    Wanita Binggung.

    BalasPadam
  2. saya berumur 22 baru je melahirkan seorang anak dan sekarang berumur 4bulan, bulan lepas saya dtng bulan 1hari je bulan ni sya tdk dtng bulan,,
    apakah tanda atau masalah yg saya alami?
    sekian terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam,
      kalau masih menyusukan bayi memang kitaran haid boleh terganggu... ada yang tak datang langsung/ datang lambat.. ada yang dtg tapi sikit-sikit.. cycle pun berubah-ubah... tapi ada juga ibu menyusu yang datang period awal... ini bergantung kepada kesensitifan badan kita terhadap perubahan hormon ni... kekerapan bayi menyusu pun boleh pengaruhi... kalau baby campur2 dgn fm tu mungkin awal datang periodnya

      akak dulu anak pertama bulan ke 5, anak kedua, bulan ke 11 baru datang... ada juga orang yang sampai dekat 2 tahun tak dtg haid...

      Untuk 6 bulan pertama, kalau bayi menyusu eksklusif (tanpa air, cecair lain, dan solid food), bayi menyusu kerap dan berat badan dia naik dgn cantik, dan ibu belum datang period... maka ia boleh jadi satu cara untuk merancang kehamilan... kaedah ni dipanggil LAM.

      The Exclusive Breastfeeding method of birth control is also called the Lactational Amenorrhea Method of birth control, or LAM. Lactational amenorrhea refers to the natural postpartum infertility that occurs when a woman is not menstruating due to breastfeeding. - Kellymom

      quote Kellymom lagi:

      - Breastfeeding frequency and total amount of time spent breastfeeding per 24 hours are the strongest factors leading to the return of fertility: a mother is more likely to see the return of fertility if baby's nursing frequency and/or duration is reduced, particularly if the change is abrupt.
      - In some populations, research has shown that night nursing slows the return to fertility.
      - One study showed that mothers who were separated from their infants (but expressed milk to provide 100% breastmilk for baby) had a higher pregnancy risk (5.2%) during the first 6 months (Valdes 2000).
      - The introduction of solid food can also be a factor in the return of fertility. Once baby starts solids (if mom's cycles have not returned), the natural period of infertility may be prolonged by breastfeeding before offering solids, starting solids gradually, and not restricting nursing.

      Jadi, jangan risau ya... teruskan menyusu dan tunggu aje period tu... Nanti datang haid, nak pakai pad pun janggal ;-)

      Padam
    2. salam..sy suggestkan baik g jumpa doc yg berkenaan...tapi dr pengalaman ct, ct jmpa doc bhgn gyne ppum..cek darah n scan..doc ckp sebab mslah hormon... so kna betulkan balik hormon kte..lps tu period akn teratur smula...
      tanda2 gangguan hormon:
      1.period xteratur..
      2.mslah jerawat yg kejap ada kjap xde.
      3.muke berminyak
      4.berat bdn naik mndadak
      5.susah nk turunkan berat bdan padahal kite mkn ckt je..
      dan bnyk lagi...nk detail blh whatsapp ct 0148375810-nnt boleh share2 jgk cara utk atasi n rawati..:)

      Padam
  3. salam ..maaf tnya, sy 21 tahun, mengalami masalah tidak datang haid..yg mana, dtg nye kdg2 stahun tu 2 ke 3 x shaja..mcm sekarang ni, dari awl tahun sampai ke sekarang , tak dtg2 haid lagi..sy pernah tanya sorang Doc bfore this, doc tu cakap this thing is normal..tpi, ttp rasa tak puas hati, sbb bakal berkawin, dan sgt inginkan anak..bantu saya untuk bendung masalah ni.perlukah sya ambil ubat atau pil hormon untuk buat saya berovulasi?tq..

    regards

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin kitaran haid anda belum matang.
      Boleh baca artikel saya di http://sakit-tuan.blogspot.com/2013/04/remaja-risau-haid-tak-teratur-sakit-puan.html
      Terima kasih..

      Padam
    2. Salam..mcm mana kalau umur 22 tahun. Pertama kali haid umur 13 tahun..kemudian hanya dtg haid sekli dlm setahun..sehingga sejak 3 tahun lalu sy tak dtg haid..pernah berjumpa doktor kerajaan dan swasta..tp jawapan hnya normal...

      Padam
  4. Salam,saya berumur 21 tahun..saya datang haid seusia 12 tahun dan kitaran haid saya normal sampai saya berumur 18 tahun..sejak umur saya mencecah 19 sehingga sekarang (21)haid saya hanya datang 4 kali sahaja,apa yang peliknya setiap bulan saya akan rasa seperti tanda2 awal datang haid,(pms) saya cukup risau sekarang nie sebab saya sudah pown 6 bulan mendirikan rumah tangga dan saya sangat inginkan cahayamata..mak mentua, keluarga sering menanyakan sudah ada isi atau tak membuatkan emosi saya sangat terganggu..tambah mengeruhkan lagi keadaan apabila sebelah keluarga suami baru sahaja 3 bulan mendirikan rumah tangga sudah mempunyai isi..saya sangat buntu...apakah boleh menyebabkan saya mandul??harap sangat puat dapat bantu saya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Antara faktor yang menyebabkan haid tidak teratur:
      gangguan hormon
      berat badan berlebihan
      stres
      masalah kesihatan

      Ovari anda biasanya mengeluarkan sebiji telur setiap hari, kira-kira 12 hingga 14 hari selepas hari pertama haid. Jika telur ini tidak disenyawakan, lapisan dalam uterus akan luruh dan haid anda akan bermula.

      Jika ovari anda tidak mengeluarkan telur sebagaimana sepatutnya, maka uterus anda mungkin tidak menerima kesemua isyarat yang diperlukan untuk memulakan kitaran haid. Kadang kala wanita terpaksa mengambil ubat untuk membantu ovari dan uterus mereka berkomunikasi supaya mereka boleh mendapat haid yang teratur.

      Semua perkara ini tidak dapat dipastikan tanpa pemeriksaan doktor. Saya sarankan anda berjumpa dengan doktor pakar sakit puan berhampiran anda. Lagi segera anda berjumpa doktor, lebih cepat masalah anda dapat diselesaikan. Jadi jangan berlengah lagi. Diharap anda dapat menimang cahaya mata secepat mungkin. Insya' Allah.

      Terima kasih.

      Padam
  5. Salam.. Sy berumur 24tahun,sy sudah mndirikn rumah tgge slama 4 thun.. Sy juga mmpunyai seorg cahaya mata dlm lingkungan 3thun.. Sy dan suami sy merncang ingin menambahkn lgi cahaya mata yg ke2,ttpi mse tmpoh bersalinkn ank yg sulung dhulu,sya terpkse mnjalani pembedahan akibat ank sy sdah mkn taikny sndiri.. Jdi doktor sudah sarankn pada saya jika ingin tambahkn anak lgi,tggu luka pembedahan betol2 sembuh dlm lingkungan 2 tahun.. Spanjang tmpoh itu,berat bdn sy mkin meningkat dan period sy mula tidak teratur sejak awl tahun 2011.. Kadang2 3 bln tidak dtg,bile sudah dtg seminggu laa tempoh kitaran haid sy berlaku. Suami mklum faktor berat bdn sy dhulu akibat sy mula berhenti mmberi susu bdn keank sy.. Sy mula kurangkn berat bdn sy shingga kini,cume sy ingin mengetahui adakah tempoh untuk mndptkn lgi ank ini adalah faktor hormon mhupun berat bdn sy sndri.. Kdg2 peeiod sy tidak dtg 2 bln,3bln.. Apa perlu sy lakukan untuk sy peeolehkn lgi ank yg ke2.. Perlu ke sy menjalani rawatan ataupun mngambil ubat hormon..
    Harap dpt mmbntu tq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi yang mengalami masalah haid tidak teratur boleh cuba mengambil suplemen GLA COMPLEX SHAKLEE. Kandungannya yg kaya dengan GLA iaitu gamma asid linolenik yang membantu mengawal hormon badan wanita sekaligus membnatu mengawal kitaran haid.

      Jemput lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot

      Padam
  6. salam..saya dah 25 years old..n two months dah x period...and im not married yet..it this something should i worry?thanks

    BalasPadam
  7. Salam...saya berumur 22 tahun sudah berkahwin selama 3 tahun dan belum mempunyai ank..masalah sy sekarang adalah haid sy tidak teratur...sy jugak ade mrujuk pada dokter pakar dan mrancing untuk hamil...dan sekarang ini haid sy kene bergantong kepada ubat yg diberi dokter baru haid akan turun...jadi macam mana sy nak mstabilkan haid dan merancang untuk hamil..harap dapat mbantu tq...

    BalasPadam
  8. salam....sy berumur 23 tahun masalah yg saya hadapi kitaran haid saya tidak teratur...semasa anak dara lagi...kadang2 4 bulan sekaili kadang2 sebulan sekali...mslhnya saya skrng sudah berkahwin 1 tahun setengah adakah disbb kan kitaran haid saya tidak teratur menyebabkan saya tidak akan hamil sy dan suami inginkan cahayamata...tlng bantu saya saya amat risau mslah yg sy hadapi...

    BalasPadam
  9. salam..sy berumur 26 tahun dan telah berkahwin pada 24/5/2013.selepas 4 hari berkahwin saya datang haid selama 6hari saja(29/5-3/6) berbanding sebelum bekahwin 8hari biasanya.2 minggu sebelum tu sy ad rasa cramp kt bawah perut,sakit ari-ari2.pada 23/6 saya mengalami pendarahan sedikit berwarna coklat muda tapi hanya sehari saja,saya cek upt negative.boleh bantu apa masalah saya.
    tq

    BalasPadam
  10. Salam..saya berumur 25 tahun.
    Masalah yg saya hadapi adalah saya selalu mengalami haid yg sgt pnjg..biasenye tempoh haid sya 8 hari dan selepas itu sudah tiada..selang beberapa hari,haid saya akn dtg semula tetapi tidak terlalu byk hinggalah hari yg ke 15@16..selepas itu akan berhenti semula..dan kebiasaannya kitaran haid saya dlm masa 22 hari..tetapi pada bulan ini,saya mengalami haid selama 8 hari dan selepas itu,berhenti..pada hari ke 15, saya mengalami haid semula yg mana darahnya sgt byk tidak sperti biasa..hal ini amat membimbangkan saya..boleh bantu apa masalah saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam bagaimana dgn masalah awak tntg haid..saya terbaca di forum ni..dan ingin tahu lbh lanjut..sudah ke mndapat penjelasan brhubung masalah yg awak kemukakn ni?

      Padam
  11. Salam..saya berumur 21 thun..bru2 nie sya bru mndrikn rmah tangga...sblm brkahwin sya dtg blan msalahnya smpai skarang haid sye msih blum kring

    BalasPadam
  12. salam..saya brusia 21th dan baru mnjalani rmh tngga 2bln.saya mngalami ketidakteraturan haid pdhl saya lg pakai KB pil.3 hari yg laalu saya baru beres dri haid,tp hari ini saya kluar darah lg.itu knp yah?
    Sgt mnghrpkn balasan'y..
    Trima kasih

    BalasPadam
  13. Salam ,saya belum kawen lg .last period bln 3 .smpi skrg x period lg ..normal ker saya ?perlu jumpa dokte ..? risau x period dh dkt 4 bln .

    BalasPadam
  14. Slm, sy blum brkwen lgi umr 22 tpi sy mmpunyai msala haid sjak bebrapa blan lalu Haid sy hnya dtg 2 hari trus brhenti sy jga telah brjmpa dktr tpi x da sbrang msala tpi sy ttp jga rsau pe yg perlu sy buat, Brat bdan sy pun mkin mnurun tlng sy puan!!

    BalasPadam
  15. Salam..adakh x-ray boleh mempengaruhI kitaran haid?

    BalasPadam
  16. salam...saya berumur 20 thn...apa yang saya alami sejak lebih kurang 3 thun lpas sy sering datang haid dlam jangka masa yang lama...contoh sy dtg haid 7 hari dan 2 mggu selepas itu saya dtg haid lagi tetapi dalam keadaan y sedikit dan bewarna agak kehitaman..berlanjutan dalam 3-4 hari...masalah nie sgt merumitkan tambah2 apabila tiba bulan ramadan..adakah sy boleh puasa jika didatangi haid seperti itu??

    BalasPadam
  17. salam.. saya berusia 22 thn.. sy belum berkahwin.. saya mengalami masalah tidak datang haid selama 3 bulan kadang2 hampir 5 bulan tidak datang haid sejak berusia 16 tahun. kini sy mengalami masalah tekanan darah tinggi.. adakah masalah disebabkan hormon atau masalah lain?.. adakah ada berkaitan penyakit darah tinggi dengan masalah hormon?
    #sangat mengharapkan jawapan#

    BalasPadam
  18. salam...sy berusia 28 tahun...selepas sy mlahirkan anak(operate)...sy mengalami masalh kitaran haid yg tak teratur...sekarang da masuk 3 tahun..boleh di katakan 3bln skali sy dtg haid...dagu saya sekeliling di penuhi jerawat..kadang2 sy berasa malu utk keluar rumah dgn keadaan muka sy begini..di tambah pula sy bekerja dalam bidang kecantikkan..dah macam2 product saya guna...tetap sama...saya pernah ambil pil hormon tp kesannya hanya sekejap..lepas itu kitaran haid saya jadi tak teratur balik..sekarang saya rasa badan saya macam kembang...berat badan saya tiba2 jadi naik...bantulah saya..

    BalasPadam
  19. Salam, sy berusia 29tahun.. baru mendirikan rumah tangga selam 4 bulan.. masalah saya selepas berkahwin, period datang 4 hari awal dari tarikh sepatutnya setiap bulan.. dan period terjadi selama 3 hari shj.. hari pertama banyak sekali dengan period pain, hari kedua sedikit dan hari ketiga terus habis haid.. sblm berkahwin period saya teratur 7 hari sebulan di setiap akhir bulan.. saya risau dengan keadaan ini.. harap dapat membantu, tengkiu..

    BalasPadam
  20. salam.....sy berusia 24 thun..dan sy akn berkahwin 4 bulan lg...masalah sy sekarang adalah sejak 2 3 bulan yg lalu, sy hanya period 2 hingga 3 ari saja, lepas itu kering, tetapi sy masih datang period tiap2 bulan...sy risau dan takot kalau2 sy tidak boleh mengandung....apakah yang harus sy buat? adakah saya tidak subuh? saya harap puan dpt membantu masalah sy ini...sekian, terima kasih.

    BalasPadam
  21. salam .. sy berumur 20 tahun skrang nie .. sy mula period umur 13 tahun dri umur 13 tahun hingga 15 tahun period sy okay je dtg tiap2 blan tp dri umur sy 15 hngga ke 17 period sy mula tak teratur kuar 3 blan or 5 blan skalie jeE .. tp skarng ni period sy dh 2 tahun lebih tak kuar last period sy blan 7 2011 .. sy ade jmpe doc die bg pil hormon tp tetap gk tak keluar .. sy tiap2 blan sakit perut mcm senggugut tp darah tak keluar gk .. sy perut sy terlampau smpai sy tak than .. ape yg patut sy buat . ?

    BalasPadam
  22. salam semua... bagi yang ada masalah haid.. sukar hamil.. keputihan.. dan pelbagai masalah wanita boleh cuba rawatan tradisional dengan jamu susuk dara....
    email saya di cahayajsd@yahoo.com untuk rundingan dan rawatan masalah anda
    tq

    BalasPadam
  23. Salam .sy berumur 21 thn..masalah sy skrg bln lepas saya tak datang period........biasa saya period sebulan sekali.....dan normal...saya risaw kerana saya tak pernah alami situasi sebegini......adakah ini kerana hormon atau masalah lain.....dan apa tindakan yang perlu saya lakukan.....?...tolong saya...

    BalasPadam
  24. saya umur 20 tahun..period saya tak teratur..bagaimana saya nk buat dengan period saya ni..saya terlalu risau..risau semasa kahwin nanti.adakah period tidak teratur susah nak hamil? betul ke? tolong saya..

    BalasPadam
  25. saya berusia 24 tahun. sejak kebelakagan ni kitaran haid saya tak teratur.. lepas 4bulan tak dtg haid seperti biasa, saya rujuk ke klinik. dan doktor tidak memberi apa2 ubt. mungkin maslah hormon..selang sebulan jumpa doktr sy dtg haid seperti biasa. cume skrg ni..masalah sy haid sy bserta keputihan. adakah itu normal?

    BalasPadam
  26. sy mpnyai seorg ank berusia 3 thun.masalh sy period sy tidak dtg selama 3 thun selpas bersalin.tlong bamtu sy untuk mberi jwpn.tq

    BalasPadam
  27. Salam. Sy berumur 38thn dan ada 4org anak. Sebelum ni haid sy normal & x prnh senggugut. Sejak kblkngn ni tak menentu. 4 bln lps pendarahan terlampau & sakit. Refer to hsptl dh buat mcm2 exam alhamdulillah semua ok. Xde fibroid atau kanser. Mgkn endometrosis. Doc sarankn sy mkn pil perancang. Tp skrg haid sy 2x sebulan?? Apa patut sy buat?

    BalasPadam
  28. Assalam..sy berusia 21 tahun..sejak kebelakangan ini kitaran haid sy menjadi tidak teratur.. sy pernah tak dtg haid selama 2 bulan. 2 bulan berikutnya haid sy dtg seperti biasa tanpa aliran yg byk.. bulan berikut nya tak dtg lg.. Adakah masalah seperti ini juga dikategorikan sbg kitaran haid belum matang ? Dan lagi, sy juga mengalami masalah keputihan.. adakah ini merupakan sign kepada masalah kesuburan ? sy tidak pernah berjumpa dgn doktor mengenai masalah ini kerana merasakan ia perkara biasa.. adakah sy salah dan kepada siapakah sy perlu berjumpa ?

    BalasPadam
  29. Assalamualaikum.... isteri saya mengalami kitaran haid tidak menentu... ianya berlaku setelah dia berumur 35 tahun. dalam pemahaman saya diatas ada kemungkinannya disebabkan berat badan. sebelum ini berat isteri saya adalah 40-42 kg dan tingginya 153cm sahaja. sejak kebelakangan in dia bertambah berat badan ke 46kg. saya minta pendapat doktor ttg ini

    BalasPadam
  30. assalamualaikum..saya zila, sya berumur 24 th..kawin bln sept 2013..saya ada masaalah dgn period tidak menentu..period saya mula terganggu pd bln julai sehingga bln disember thn nie..period sya terganggu sebelum saya kawin sehingga saya kawin...pada bulan nov sya ada perios tapi hanya sehari jew..lepas tu xda..apakah punca jadi mcm tu..saya risau period sya xmenentu?

    BalasPadam
  31. slm.....sy nadia sy berumur 25 thun sblm nie masa sy bljar ok period....pastu hbis bljar...ok lg...pastu sy x dtng haid....2 thun lps last akhir puasa dtng period pastu x dtng dh sampai sekarang.....n hri tu sy try pg berurut perut sy 2 kli pastu dtng period....perut sy jd kempis sdikit..sblm tu perut sy jd buncit mcm mngndung..masuk next month x dtg sampai lg sekarng....kdng2 setiap bln perut rasa sakit mcm nk period.....

    BalasPadam
  32. Saya mengalami masalah haid pada berumur 13 tahun .. haid tanpa henti selama 3 bulan .. Hanya satu minggu saja rehat selama sebulan kdg-2 takde behenti langsung ... Masalah ini berlarutan selama 3 tahun . pergi hospital check takde pape .. tpi masih lgi berlarutan . jumpa doktor pakar doktor kata saya kurang darah n ada sedikit bengkak kat uterus . lepas makan ubat doktor bgi tu.. Haid teratur hanya dua bulan .. Dan masalah tu berulang balik . Saya dah fedup .. Last-2 semasa umur saya 16 tahun haid teratur selama 6-7 hari tetapi kitaran haid tidak teratur .. Tetapi masih dlam lingkungan normal . adakah ini ngangguan ovulasi ? Ade peluang ke untuk sya hamil ?

    BalasPadam
  33. Nk tnye...sblm nie sy dtg bulan ok jer waktunye..tp sejak kblkngan nie sy dtg bulan terlalu cpt...20 hari dh dtg dh...

    BalasPadam
  34. Salam,
    Sy , 26 thn, bru melahirkan ank ke 2, sebelum nie sy alami ovari scys.. di beri ubt, kemudian
    Sy semuh sepenuhnya.. sy hamil, ank petama..haid teratur hinga mndpat cahaya mata ke dua, pd 15.1.14... sy habis nifas pd hari 46 slpas besalin.. kemudian sy datang haid pd 13.3.14 hingga 19.3.14...selepas 8 hari sy datang haid lg pd 28.3.14 hingga 1.4.14...selepas 8 ari sy datang haid lg pd 9.4.14.. sy rasa risau.. telalu kerap dtg haid.. apa yg blh sy lakukan..adakah nie berpunca dr hormon yg x stabil, di sebabkan sy menyusu secara fb..

    BalasPadam
  35. Saya bsalin anak ptama pd nov 2013.. Dtg haid smula stelah anak 6bln.. Itu pkara normal sbb baby dh start mkn mknan pejal.. But my problem is haid dtg tlalu kerap.. Mule2 1hari, lpas tu 7hari, lpas tu 5hari.. Dlm 1bln.. Sy mushkil ttg drah tu sama ada haid atau istihadah(penyakit).. Ada bkemungkinan jgk drah 2 nk back to normal ade kcelaruan kitaran haid.. Minta pandangan

    BalasPadam
  36. Salam dr.. Saya amira sudah berkahwin.. Saya melahirkan anak saya pada 7/1/2012..haid saya jadi tidak teratur sejak awal tahun 2014...haid dtg dua bln skali dan akan keluar dengan banyak.. Berat badan saya pun naik mendadak.. Bila check upt -ve.. Selepas dua tahun bersalin adakah normal haid jadi tidak teratur?

    BalasPadam
  37. haid saya lewat selama sebulan. dan kemudian dtg haid yg berpanjangan, tapi sedikit saja haid yg keluar, adakah ini tanda2 PCO?

    BalasPadam
  38. Saya da masalah datng bulan selepas saya melahirkan anak no 3 doc cadangkan untuk ambil perancang..so sy ambil injection pnya...slama itu mmg sy xpnah datang period...so saya stop sebab nk tunggu darah period kluar dlu skarng msih lagi tak period lagi lbh krng 4 bln selepas saya stop ambil perancang...tolong bantu saya perlu ke saya ambil ubat untuk turunkan period

    BalasPadam
  39. saya yani. period saya tak teratur, haid datang bulan 4 , 7 hb dalam bulan sama 30/4/2014 datang lagi, ada kah ini sakit

    BalasPadam
  40. Saya sdh mendirikan rumah tangga selama 2tahun..masalah skrg saya blm mengandung..sebulan yang lepas saya dan suami ada mengambil supliment utk kesuburan..masalahnya sekarang saya sdh 2mgu sakit pinggang tapi haid blm lewat..dalam 5hari lg tempoh jangkaan..buah dada sakit sebelah n perut buncit..apakah masalah yang saya hadapi?

    BalasPadam
  41. Saya keguguran bulan Nov 2013 lalu dan mnjalani D&C. haid yg keluar selepas D&C kira2 sebulan. Smpai skrg sy blum lg didatangani haid wlupun kputusan ujian negatif. Mac 2014 mkn ubat turun darah Norethisterone (doktor swasta bg). tak juga datang haid. April 2014 mkn ubat turun darah medroxy progesterone selama 10 hari. namun masih blum datang haid. breast dan pinggang sangat sakit. apa yg perlu sy lakukan. Terima kasih.

    BalasPadam
  42. Sye dtg uzur 1 than 2 kli je... Emg uzur sye x ttap dri ank dre ag... Nk mkn ubt2 sye tkt...ape kh sye ptt bt.?tlg ar sye....

    BalasPadam
  43. baik sekali informasi tentang haid tidak teratur ini. senang sekali bisa membaca ini

    BalasPadam
  44. Hai...
    Saya baru 21 tahun dah bekahwin...
    Saya mengelami masalaj haid yg tak biasa terjadi pada saya...sya dtg bulan 7 hari tp...selang 2 hari tiba2 datang lagi...kenapa eh...??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot

      Padam
  45. Assalammualaikum,sekadar perkongsian.. saya juga pernah mengalami kitaran haid tidak menentu,iaitu datang haid 2 ke 3 bulan sekali .
    Memang risau lah sebab sebelum ni tak pernah jadi camni. Macam2 cara jugak saya ikhtiar utk turunkan haid spt makan ubat turun haid yg dibeli di farmasi,jumpa doktor pakar dan doktor pakar cakap takde apa2,hormon okay dan dia cadangkan ambik pil hormon utk turunkan haid tapi saya refuse sbb tahu kesan2 negative pil hormon utk jangka masa panjang.
    Sekarang saya dalam proses penyembuhan,kawan saya mencadangkan saya menggunakan pantiliner n pad herba dan makan propolis dari company malaysia snd iaitu Avail Beauty. Apa yg bestnya,pantiliner dan pad herba ni 100% diperbuat dari kapas dan mengandungi 17 herba. Mula nya mmg tak yakin bgaimana pad herba ni bole rawat kitaran haid. Tetapi setelah mencuba saya merasai keberkesanan nya.
    ###korang2,nak habaq sikit ni,kebanyakkan pad wanita di pasaran diperbuat dari kertas kitaran semula.. ni mmg fakta yang ramai tahu tapi masih taknak berubah.. sebab tu tak peliklah kenapa masalah sakit puan semakin meningkat di seluruh dunia.
    kalau anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai produk saya kongsikan ni,bole wasap 0173795372

    BalasPadam
  46. salam , saya brumur 21 tahun , sya mmpunyai sorang ank brumur 1 thun 2 blan . sya ingin brtnya , slpas sya brslin haid sya mmg kurang , kdg2 cma 3 hri dlm 1 blan , tp slpas sthun (skrg ini) ktaran haid sya tdak mnntu . dlm sbln sya haid 3 hri slpas 1 mnggu sya akn dtg haid kmbli , tpi cma 2 hri . pda hri2 lain pn kdg2 ada drah yng kluar , ttpi sdikt shja . ia sngat mrsaukn sya . bole tlg bri sya jwpn atau pnyelesaian tntang msala sya ini . trima ksih .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot

      Padam
  47. Sy sheera berumur 26 tahun dan bakal berkahwin bulan 11 Ni.....sejak zaman anak dara period sy x tetap . kadang2 2 atau 3 bulan sekali baru dtg....sejak dua tahun kebelakangan Ni lagi teruk....kene amik ubat turun darah baru lah period.....sy takut klau effect x boleh hamil....ape yg patot sy bust...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot

      Padam
  48. salam. sebelum ni kitaran haid saya teratur. tp bila bulan ramadhan kitaran haid saya tidak menentu dan sudah terlewat 5 hari. adakah ianya normal atau sebaliknya ?? terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot.com

      Padam
  49. salam saya ida berumur 25thn dah berkawin selama 5thn sehingga sekarang saya belum di kurniakan zuriat masalah sy adalah kitaran haid yang tidak menentu pada thn 2013 saya datang bulan 2bln,sekali tapi pada tahun ini saya sudah 4bln tak datang haid baru2 ni sy mgalami lender berwarna coklat dan keputihan jernih tapi tidak berbau atau gatal saya jugak mgalami sakit pinggang yang teramat seperti datang haid saya amat risau dan takut apa patut saya lakukan

    BalasPadam
  50. umur sya 29 thn sya akan brkhwn bln 10 ni.sya punya period x henti hmpir 16 hari.sya dah jmpa dktr g ubt hormon.dktr x scan sya pnya
    prt..sya nk tnya..adkh mslh sya blh mnyebbkan kncer pangkal rahm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot.com

      Padam
  51. Assalamualaikum .. salam 1 malaysia .. umur saya baru 21 tahun .. berat badan sya baru 48kg . Tubuh bdn yg kurus dan kuat mkn .. selama ini period sya ok ada dtg ye awal bulan .. dan ada datang ye akhir bulan .. masuk bulan ramadhan ni period sya terus x stabil hari pertama dtg ye darah dia skit ja mcm akhir period kita coklat je .. tp still ada so sya pakai la pantie liner sampai satu minggu darah saya macam ja skit mcm tu ja.. coklat ja .. mengapa ye .. sya dah jd gelisah dah .. apa yg terjadi sebernya ... ?? Need some answer thank u

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot.com

      Padam
  52. Sy berumur 33 thn dan pernah menjalani D&C pd thn 2010 krn saya dan suami blm bersedia utk menimang ank..namun haid sy msh teratur iaitu 6 ke 7 hr setiap bln..tp sejak 2 thn lps,haid sy jadi bkurangan mjadi 5 hari kemudian 3 hari dan sekarang 2 hari je..ttpi sejak sy menjlani pembedahan apendex thn lps,haid sy cuma 2 ke 3 hari jer..dan sejak awal thn ni, haid sy dari hari 1-3 hanya kluar warna coklat kehitaman kemudian hr ke 4 dan 5 kluar drh sikit jer..hr ke 6 warna hitam dan hr ke 7 dh abis..kenapa yer?mohon dijawab

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  53. P/s:Dan smpi skrg sy dan suami blm mpunyai anak lg

    BalasPadam
  54. Sy berat naik 25 kg,, tahun lepas setahun 3 kali,, sekrg tahun ni dah 7 bulan lebih xperiod.. Ecerxce gym selalu turun xsgt.. Letih bdan je sbb kurang makan,, susah je,, xlawas selalu minum teh herba.. Doktor sakit puan bg ubat hormon period .mkn ikut time xjadi juga,, sy dah berurut bidan... Dah berbekam.. Apa lagi xcuba sumer xperiod hgga sekarg.. Elok ke sy scan je apa yg ade hgga xprocess tu,. ? Tp kaki kaki sy pucat tapak kaki kebas je mcm darah xjalan kenapa enth,, .ni kalau jumpa doktor lg apa dia buat ke dia pon garu kepala juga? Haha.. Dah makan shaklee vitamin.. Sbb sblm ni kurang darah th jd naik badan shaklee b complex dgn alfafa. .. Gemuk badan sy,. Tp sy xtau la.. Nk bg taw apa doktor,, dia pon jemu kot masalah sama dah bg ubat,. Sy xsakit .. Jarang demam.. Setahun sekali kot,, xde pe pengaruhi kot,, sy mcm sehat je,, tp seblum ni kalau period normal,, xpernah segugut teruk relax je.. Tp time xde.. Langsung xde..

    BalasPadam
  55. salam saya berumur 24 tahun sy ad masalah haid yang tidak teratur tp sekarang ni masalah bertambah teruk apabila haid saya dah bebulan tidak berhenti malah semakin banyak yang keluar adakalanya berketul ketul...sy runsing sekarang kerana x lama lagi sy akan berkahwin..harap dapat membantu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. I pon ade msalh yg same mcm u..period x brenti setahun lebih dah..then i g jmpe doktor pakar,,,skali check ade cycst yg sederhna besar..n uterus yg bengkak..tapi disebbkn problm brat bdn,Dr suggest pil hormon dulu..btrr u pegi check tkut ade yg bhaya..

      Padam
  56. Salam Dr,

    saya berumur 22 tahun inginkan penjelasan tentang masalah keputihan yang saya hadapi sekarang. keputihan biasanya cair ( keluar mcm air) tapi tak banyak cairan. kadang2 ada warna putih dan adakalanya berbau tetapi tidak rasa gatal. saya mengambil jamu herba untuk masalah berat badan.. adakah penggunaan jamu tersebut menyebabkan saya kerap mengalami keputihan? harap Dr dpt membantu. terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

      GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
      Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

      jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
      http://akmalrusyd.blogspot.com

      Padam
  57. Bagi yang mengalami maslah gangguan haid tidak teratur anda boleh mencuba suplemen GLA COMPLEX. GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

    GLA Complex Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan.
    Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

    jom lawat blog saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang produk yg hebat ini
    http://akmalrusyd.blogspot.com

    BalasPadam
  58. Salam...sy tlh 3bln mlahirkn ank sy..nifas dh kering dlm 60 hr pntang...msslhnye ari ke 65 sy kuar darah cmpur lndir mcm turun tnda nk bsalin..kmudian bercak2 datah ckit2...berlarutn 4 ari...kmudian ari ke 81 pn sama...berlarutn 3 ari....mlm sblum kuar tu sy sakit perut belah kanan n mcm sakit nk peod pn ade...dh g klnik waktu ari ke 65 kuar dok ckp mayb hormon...yg takutnye xsmpai 15 ari suci kuar lg....wat pngthuan seme sy dh stat cmpur susu bcoz nexweek nk masuk ngaja..tp mlm fully bf...ade sape2 pnh alami?

    BalasPadam
  59. Salam..semenjak kawin kitaran haid tidaj menentu..kadang2 4 bulan sekali ja dtg..pernah keguguran 1 kali..sejak itu seperti ada bebola kecil di vagina say..boleh terangkan apa yg terjadi?

    BalasPadam
  60. Salam...saya suri rumah tangga yg berusia 34 tahun dan telah mendirikan rumah tangga selama 15 tahun...semenjak tahun 2013 haid saya tidak teratur dlm setahun ada 2 @ 3 kali sahaja saya datang haid..saya bingung takut saya ada sakit dan saya nak tahu ada kah itu perkara normal.

    BalasPadam
  61. salam sya berumur 23. dan bakal berkawin. saya ada masalah haid. dah 3 tahun saya tak datng haid. tapi saya ada kemuskilan. di vigina sya selalu keluar cairan darah. mahu kata kan haid tapi dia keluar bila keputian saya keluar. apa kah itu normal. tapi masalh nyq sya x haid. ada kh sya patut makn pil hormon.

    tolog sya kerana sya bakal berkawin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mengikut pengalaman saya yang pernah berjumpa dengan doktor dan bertanyakan tentang pil hormon, doktor tidak menggalakkan pengambilannya. Beliau menyarankan menggunakan kaedah yang natural. Cik boleh lawat ke blog saya untuk info.

      EPO Meningkatkan Kesuburan Wanita? | Diari Mama

      Padam
  62. Salam....sya brumur 18 tahun.sewaktu saya dtang buln 12 thun.dlm bln 6 sya dtng bulan macam biasa tetapi perio sya dtng tak behenti sampay msuk bln 7. Tp slpas sya mngambil ubat
    perangcang,pireo sudah setabil. Adakah perio sya brmsalh?

    BalasPadam
  63. Salam. Saya berumur 17 tahun. Berat badan saya 49kg. Sudah lebih 2bulan saya tidak datang haid. Dan jika haid pun, haid tidak teratur dan darah yg keluar tidak banyak. Paling lama datang bulan dalam 4 5 hari sahaja. Permasalahan skrng, mengapa sudah lebih 2bulan tidak datang haid ? Tahun lepas pernah 3bulan tidak datang haid. Tetapi alhamdulillah haid saya kembali seperti biasa.

    BalasPadam
  64. assalamualaikum.. saya mahu bertanya, saya berumur 19 tahun sekarang.. dan pada usia 18 tahun, buat pertama kalinya saya baru datang period( bulan 6).. tapi hanya lebih kurang dalam 3 kali je haid tu datang lepastu mula dari bulan 9, sampai sekarang period saya x datang lagi.. ape perlu saya lakukan?
    #tlong jawab kerana takut ade ape2 penyakit.. tqvm

    BalasPadam
  65. Assalam. saya berumur 19 tahun sekarang. Saya pernah pregnant 3minggu dan menggugurkannya atas masalah yg tak dpt di elakkan. Sebelum pregnant, haid saya normal, sekitar 6 hgga 7 hari. Tapi selepas saya abortion sehinggalah sekarang, haid saya jadi tak teratur, kadang kadang dua bulan berturut turut tak period dan kalau period pun dlm 3 hingga 4 hari. Adakah akibat saya gugurkan kandungan tu menyebab kan period saya jadi ta teratur, atau itu mmg normal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. berkemungkinan besar berlaku kerana berlakunya ketidakseimbangan hormon. Memang ramai wanita yang mengalami masalah sebegini. Cadangan saya, puan boleh menggunakan GLA Complex Shaklee untuk menstabilkan semula haid puan.

      EPO Meningkatkan Kesuburan Wanita? | Diari Mama

      Padam
  66. Bagi anda yang mempunyai masalah kitaran haid dan mempunyai kesukaran untuk hamil, anda boleh lawati blog saya http://diarimama.com dan search mengenai Kesuburan Wanita. In shaa Allah ada beberapa info yang boleh dijadikan panduan.

    BalasPadam
  67. Info yg menarik....Jom lawat blog saya...

    www.sihatnatural.blogspot.com

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum. Saya berumur 13thn. Saya mulai period sejak darjah 5. Tapi rasanya dah setahun tak keluar. Apa Saya perlu buat untuk mengatasi masalah ini? Saya sedikit bimbang.

    BalasPadam
  69. As salam,sy tlh brkhwin lbh kurang 8 thn,sejak itu sy x pernah dtg haid..sy blm dikurniakan seorang anak..sy ada masalah obesiti iaitu berat badan 99 kg..sy prnh merujuk pada pkr skit puan di hospital sg.buloh..sy menjalani pap smear,hsilnya doktor minta turunkan berat badan untuk haid keluar dgn normal dan stabil..doktor jg memberikan ubt untuk kuruskan badan..tapi sy sampai skrg masih x period..sblm sy brkhwin period stabil dan normal..sbenarnya apakah benar berat badan sy adalah penyebab period begitu lme problem..

    BalasPadam
  70. TQ for this info.. tq yer.. saya share http://www.duniakecantikankesihatan.blogspot.com/

    BalasPadam
  71. Assalamualaikum.. sya di sini mempunyai masalah kitaran haid... sebelum nie haid saya normal...sekarang haid saya 1 bulan datang masuk bulan baru 1 bulan datang tak datang...bulan lepas datang haid sya dan bulan nie haid saya lambat..apakah penyebab masalah nie berlaku.

    BalasPadam
  72. Salam...sy dh khawin,anak ada dua.kedua2 anak sy ni lahir secara pembedahan.sy mbil prancang keluarga suntikan.(3 bln sekali).last injction sy pda bln 6 yg lepas,sepatut ny injection lgi bln 8..tpi sy x mbil,sebab anak sy dh umur 1 thn..mkna ny,dh setahun sy amalkan injection ni.selama setahun tu,sy x pernah dtg haid.dan sekarang bila dh x mbil injection tu,sy dh dtang haid.masalaah ny,haid sy terlalu kerap.sebulan 2 kali dtg haid,setiap kali haid..3-4 hari.darah kdang2 brwarna hitam dn berketul.kenapa ek mcm ni kitaran haid sy?
    Bantu sy. Terimah kasih.

    BalasPadam
  73. Salam....saya nk tnya...saya dh berumr 24tahun n sdah berkhwin....sebelum ini ktran haid sy tratur tp bulan ini sy agk pelik sdkit... sy dtg period 19.11.14 tp hnya dtg sedkit sahaja dlm satu titis n sampai ary ni xdtg..pdhal sy rsa skit perot n pinggang....
    sy buntu...
    hrap boleh bantu....trm kasih...

    BalasPadam
  74. Askum sy nk bertanya sy bru behenti pil peracang bln 9... Lps behenti perancg period sy dtang x teratur...ye dtang dlm 2,3 ari pstu ye stop n dtang lagi 2,3 ari...p darah kuar x byk sikit2 je...warne darah mcm koko bercmpur dgn lendir....bln lps pn same sikit2 je darah period...n bln nie x ade dtang pn...bln lps sy ade cek upt p negetif...p sy slalu skit blakg,pingang...dn kt ari2 kadang2 rase skit....adekh tu tnde sy hamil...p bln nie sy x bt lg test upt...sbb nk x mharap...blh bantu sy....

    BalasPadam
  75. SALAM -SY NAK TANYA SEBLUM NI KITARAN HAID SY TAK PNH ADA PROBLEM-STIAP BLN DATE PERIOD SY CUN N SHARP-TAPI SEJAK BLN AUGUST NI PERIODE SY TAK DATANG SAMPI OCT 14 BARU SY PERIOD-SEKARANG NI BLN NOVEMBER LGAI SEKALI TAK DATG-BERAT BDN SY MKIN BERTAMBH-N SAYA BLM BERKWIN LAGI-

    BalasPadam
  76. askom sy baru berusia 18 tahun kitaran haid tak menentu .pada tahun ni shaja hanya 2 kali sy period apa yg patut sy lakukan . terima

    BalasPadam
  77. assalammualaikum.umur saya 17 tahun.sebelum ni haid saya teratur .selalunye haid saya selama 5 hari.tp sekarang.haid saya selama 10 hari.hari yg ke 11 & 12 tak period.lepas tu hari yg ke 13 saya period balik selama 5 hari.lepas tu saya tak haid lagi.alhamdulillah.tp lepas 15 hari,saya period.apa punca dan apa yang patut saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.... akak wawa rasa masalah adik adik ni mmg sebab hormon tak teratur... biasanya normal bagi remaja... macam akak wawa dulu pernah period tak datang sampai 3 bln... nk kata mengandung, tak logik la sebab belum bernikah... bila pergi jumpa doktor, doktor cakap ada 3 kemungkinan masa tu... stress melampau, masalah berat badan turun mendadak atau hormon tak stabil... akak wawa realized masa tu, mmg sebab stress... mungkin adik boleh tgk jugak faktor apa yg pengaruhi adik sekarang.... bagi akak wawa, artikel ni jelas dah utk kita tau kenapa haid kita x teratur... sebaiknya kalau berulang lagi, adik jumpa la doktor... cuba la petua2 org lama, mana la tau haid adik kembali teratur... insyaAllah...

      Padam
  78. salam saya berumur 18 tahun sekarang.. belum berkahwin..tahun lpas last period sya pada bulan 11.. tapi bulan 9 tahun ni period dtang tpi kluar sikit je.. dlm 5 ary mcm tu.. sebelum ni period sya ok je tapi sekarang period dah tak datang .. risau dibuatnya.. adakah disebabkan hormon??

    BalasPadam
  79. menarik info yang dikongsikan..saya dah follow...jemput ke blog saya ye...:)

    BalasPadam
  80. http://mamatwinbeauty.blogspot.com/

    BalasPadam
  81. haid saya tdk teratur dan sya seorang yg kurus.apakah mknn yg perlu saya ambil.pertumbuhan bulu ketiak dan payudara juga kurang.adkh sebabkan hormon? tolong bg ulasan.tq

    BalasPadam
  82. Sy ada masalah...ada darah berlendir2 mcm period keluar masa buang air kecil.bnda jadi dh seminggu lebih.. sblum jd mcm ni keluar keputihan bercampur lendir darah...g jmpe doktor...doktor ckp xda apa2... mcm xboleh terima je jawapan tu... sbb bulan lepas jd bnda yg sama jugak...g klinik lain , doktor tu ckp tu drh period...then dia bg ubat lancar haid... lepas tu ok la..haid keluar....lpas 2 mnggu jd balik... g klinik yg lain pulak dr ckp xda apa2...n tak galakkan ambik ubat lancar haid..so skrang betul2 stress...apa sbnarnya ni.... ada spe2 pnah jd tk mcm ni..

    BalasPadam
  83. saya berumur 27,sudah berkahwindan mempunyai 2 orang anak..bln 12/2014 saya telah melakukan D&C kerana keguguran.kemudian bulan 1/2015 saya telah mula datang haid untuk yang pertama.tapi untuk bulan kedua sehingga sekarang masih belum datang haid lagi..adakah normal bagi saya yang telah melakukan D&C..haid pertama saya pada 16/1/2015-23/1/2015.tp hingga skrg saya masih belum datang haid lagi..adakah ia normal??

    BalasPadam
  84. priod sy tidak dtg slps blsin skrg ank sy dh 5 thun,sy dh jmpa pkar doc dh check xde pe2.bg ubt period ubt hormn.mmg dtgla klau sy xmkn xde period.tp xkn sy nk mkn ubt bila nk dtg buln..doc ada ckp lau sy mkn slalu ubt ada efc lain nnti..skrg sy dh bhnti jmpa pkar xthu cmna nk buat dh bis byk duit tp xde hasl..skrg buntu cmna nk buat period belum ada.boleh tlong bntu sy x..tima kshh

    BalasPadam
  85. Assalamualaikum,saya berumur 16 tahun dan saya mengalami haid tidak teratur last period saya hari tu pada 5 februari pastu lepas 15 hari saya period tapi sikit,sangat sikit(macam hari saat dah nak habis period) pastu terus tak period lagi sampai hari ni. Ke period yang lepas 15 hari tu period untuk bulan mac?

    BalasPadam
  86. Salam dr.. saya berumur 23 tahun dan blm berkahwin.. sebelum ini haid saya normal.. sehinggalah pada tahun lps klu x slh slps bln puasa.. haid saya tidak datang dlm 3 bln.. saya berjumpa dgn dr dan dr telah chek tekanan darah saya...hasilnya tekanan drh saya tinggi.. ketidaknormln haid saya berlaku slps saya mengambil pil panadol thn senggugut krn tlh terslh beli utk pil thn sakit kepala namun dr mengatakn ubat tu x cukup kuat utk menghentikn haid saya... sudah 2 kali saya chek... darah saya tetap tinggi... dan dr mencdgkn utk saya berjumpanya sekali lagi.. namun 2 hr kemudian saya x berjumpa dgn dr krn sudah dtg haid.. slps nov 2014.. sehinggalah skrg mac 2015.. saya masih tidak period... adakalanya perut saya terasa sakit mcm sdg period tp tidak juga dtg haid... apa y perlu saya lakukan..utk pengetahuan dr.. berat bdn saya 88 kg dan saya sgt suka mkn banyak.. harap dr dpt membantu saya

    BalasPadam
  87. Kalau boleh jangan ambil masa terlalu lama untuk tangguhkan keinginan anda untuk menimang cahaya mata. Wanita ni makin tua makin payah nak lekat bayi. Lelaki sampai tua pun mereka subur (opps)

    Cara Lancarkan Haid Supaya Anda Tidak Pening Menanti Waktu Subur | Diari Mama

    BalasPadam
  88. salam...saya nk tanye puan...sy mngalami masalah haid..haid sy dah keluar 8hari dan stop selama 6hari...kemudian slpas hari ke 6 sy dapati ade brown spot dan berlarutan sampai hari ke 9...blh tahu sbb bnda ni terjadi..tq puan..

    BalasPadam
  89. Salam, Saya sudah berkahwin hampir setahun dan period bulan ini lewat dari period bulan lepas. Saya selalu rasa sakit di bahagian bawah perut macam senggugut tapi masih tak period lagi dan perut saya agak besar dari sebelumnya. Hasil test kehamilan negatif dan beberapa hari kemudian saya period tapi perut saya kembung dan membesar adakah saya perlu melakukan test kehamilan sekali lagi atau ada masalah lain. Harap dr dapat membantu kemusykilan ini. Terima kasih.

    BalasPadam
  90. Asalm... Saya dah berkahwin selama 2 tahun..saya tak period sudah hampir 8 bulan.. Saya dah putus asa nak check pregnant test...dah pun pgi cheak klinik yang saya tak mengandung..doktor ckp saya stress n bertambah berat badan..saya nk jadi macam org lain period normal...suami saya plak menginginkan anak..bantu lah saya dgn masalah ni..apa patot saya lakukan untuk selamat kan rumah tangga saya

    BalasPadam
  91. Assalamualaikum, saya berumur 19 tahun dan masih belum berkahwin. Saya mengalami masalah haid yang tidak teratur. Tempoh haid saya sangat panjang dan darah haid yang keluar sangat banyak. Sehingga mengeluarkan ketulan darah. Dalam bulan mei ini saya sudah 14hari datang haid. Saya sangat bimbang. Apa masalah yang saya alami sebenarnya?

    BalasPadam
  92. sy berumo 26 thun..dlm tempoh 3 bln nie haid sy tdk teratur adakh dgn minum air rebusan seperti akar kyu..daun2..mnyebbkn msalh ni

    BalasPadam
  93. saya berumur 35 thun ...slepas 3bln bersalin saya datang haid selama 10 hari....lps abis haid saya xbsama suami...dah sbulan saya xdatg haid...ad ke sy mengandung

    BalasPadam
  94. Period tak teratur memang risau je, nak tentukan waktu subur pun payah , jadi perlu jgk kita betulkan period kita tu kan, macam mana kita nk betulkan? jom baca seterusnya di http://butiksihatcomel.blogspot.com/2015/07/10-sebab-suami-isteri-tidak-subur-dan.html

    BalasPadam
  95. saya 26 tahun..period saya setiap bulan ada tapi semakin sedikit..kalau dulu paling sekejap pun msti dlm 4 ke 5 hari tapi sekarang ni dah jadi 2 ke 3 hari je ...tu pun tk mcm sblm ni...hri kedua period je yg bnyk ckit...tpi masih jga kurang x mcm sblum ni..hri ke 3 pula hmpir tkda...susah hati saya mcm ni...

    BalasPadam
  96. saya 26 tahun..period saya setiap bulan ada tapi semakin sedikit..kalau dulu paling sekejap pun msti dlm 4 ke 5 hari tapi sekarang ni dah jadi 2 ke 3 hari je ...tu pun tk mcm sblm ni...hri kedua period je yg bnyk ckit...tpi masih jga kurang x mcm sblum ni..hri ke 3 pula hmpir tkda...susah hati saya mcm ni...

    BalasPadam
  97. Assalam...saya 31 thn,berkahwin dan ada ank 3org..lepas bersalin ank no3 buln 5,2014 period sya kembali normal,setiap bulan period ada dan xpernh miss tpi yg merisaukn saya skrg period saya xdtg dari bulan 5,2015 sampai ke harini..saya pernh buat ujian airkencing mne tahu saya mengandung lgi tpi result yg keluar negatif..tanda2 alahan mengandung pun xde,sbb dari pengalamn mengandungkn ank2 saya yg 3org tu saya alami alahan yg sma,klu la saya megandung bulan ni usia kandungan saya dlm 6bln tpi perut saya xmcm org mengndung pun..risau hati ni dan buntu saya memikirkn msalah ni..

    BalasPadam
  98. Assalam...saya 31 thn,berkahwin dan ada ank 3org..lepas bersalin ank no3 buln 5,2014 period sya kembali normal,setiap bulan period ada dan xpernh miss tpi yg merisaukn saya skrg period saya xdtg dari bulan 5,2015 sampai ke harini..saya pernh buat ujian airkencing mne tahu saya mengandung lgi tpi result yg keluar negatif..tanda2 alahan mengandung pun xde,sbb dari pengalamn mengandungkn ank2 saya yg 3org tu saya alami alahan yg sma,klu la saya megandung bulan ni usia kandungan saya dlm 6bln tpi perut saya xmcm org mengndung pun..risau hati ni dan buntu saya memikirkn msalah ni..

    BalasPadam
  99. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  100. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  101. saya berumur 22 tahun..saya datang period pada umur 9 tahun..masalah saya ialah cycle period saya dalam 17-19 hari...mohon pencerahan

    BalasPadam
  102. Assalammualaikum . Masalah haid tidak teratur sememangnya sangat penting untuk diambil berat . Terutamanya untuk wanita yang telah berumahtangga yang ingin menimang cahayamata.Tips Atasi Masalah Haid Tidak Teratur Dengan Selamat Dan juga Berkesan
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    BalasPadam
  103. Assalammualaikum . Masalah haid tidak teratur sememangnya sangat penting untuk diambil berat . Terutamanya untuk wanita yang telah berumahtangga yang ingin menimang cahayamata.Tips Atasi Masalah Haid Tidak Teratur Dengan Selamat Dan juga Berkesan
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    BalasPadam
  104. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  105. Assalam doktor saya berumur 26 dan ada mempunyai benjolan kecil di puting payudara sebelah kanan...payudara saya x berubah bentuk n mengeluarkan cecair cuma benjolan seperti jerawat berwarna putih je muncul semakin timbul di puting payudara saya dan tidak menyakitkan atau memberi respon berdenyut2 kepada puting payudara saya...saya belom ada anak dan sudah berkahwin..period saya teratur setiap bulan...saya takut untuk berjumpa doktor...adakah benjolan kecil itu di slifikasikan sebagai kanser? Saya takut sangat n bantu saya...
    Email : suriani649@gmail.com

    BalasPadam
  106. Salam. Saya nak tnye. Saya mempunyai kitaran haid yg agak normal. Kalau lewat pun 2-3 hari je. Tp bulan nie sy terlewat haid senhingga 6 hari. Sy masih belum berkahwin dan tidak pernah mengalami situasi seperti ini. Boleh tak sesiap bg pandangan.

    BalasPadam
  107. Assalam..sy ingin bertnya kali ini sy mgalami dtg haid / trun darah..darah nya warna coklat n jumlh sdkt ja..slma 7 hari..drahnya trun ada masa..skjp ada skjp x de..yg pasti jmlah teramat sdkt..sy x pasti sama ada hamil atau x..pkra ini terjdi slpas gugur 4 bln yg lalu...sy mgalami muntah..alahan bau..kram perut..parudarasnstif..letih..blh x sesiapa bgi pdgn..

    BalasPadam
  108. Salam
    Saya baru lepas bersalin
    Ketikar anak berumur 4 bulan saya didatangi haid
    Namun, selepas itu saya terpaksa berpisah dengan anak kerana bekerja di sarawak dan susu badan juga sudah tiada
    Sekarang saya sudah tidak datang haid selama 6 minggu, adakah saya hamil?

    BalasPadam
  109. Salam.
    Saya berumur 20 tahun. Saya dapati semasa saya membuang air besar. Secara tiba-tiba sedikit darah terpecik keluar dari penis saya. Dan saya rasa sedikit panas dihujung penis saya selepas kejadian itu berlaku. Adakah itu normal atau petanda permulaan untuk sebarang penyakit?

    BalasPadam
  110. Salam saya berumur 17 thn. Sya ada masalah kitaran haid. Kdg dtg period dlm 2 3 bln skali dan bila period mngambil dlm masa yg pnjng shingga 1-2 mnggu. Tp bila dah stop selang dlm seminggu dtg lagi. Agaknya apa masalah yg sya sdg hadapi? Mohon respon ya

    BalasPadam
  111. Salam tuan/puan, saya berumur 22 tahun, saya inginkan penjelasan untuk masalah saya. Pada umur 15/16 tahun adalah first and last haid saya. Dan hanya 3 hari sahaja. Sehinggalah saya berumur 22 tahun saya tidak lagi uzur seperti remaja lain. Mungkin mudah bagi saya kerana tidak perlu fikir untuk sengugut untuk beli pampers wanita, tapi bila diketawakan oleh kawan kawan kerana pelik tidak pernah uzur baru lah saya inginkan penjelasan. Saya wanita berbadan besar adakah ini satu penyakit berbAhaya?

    BalasPadam
  112. salam puan..sya brumur 23 tahun dn masih belum berkawin..saya nak tanya sebelum nim period saya ok... tpi disebbkan muka sya berjerawat dr suggest sya mkn ubt hormon .slpss dri tu sya period tapi drah keluar tanpa henti dalam kadar yg sedikit.saya da stop ubat tu..adakah perdarahan tu disebbkan pil tersebut?

    BalasPadam
  113. salam puan..sya brumur 23 tahun dn masih belum berkawin..saya nak tanya sebelum nim period saya ok... tpi disebbkan muka sya berjerawat dr suggest sya mkn ubt hormon .slpss dri tu sya period tapi drah keluar tanpa henti dalam kadar yg sedikit.saya da stop ubat tu..adakah perdarahan tu disebbkan pil tersebut?

    BalasPadam
  114. Salam puan, akhir2 ini pusingan haid saya tidak teratur ada 30hari sehingga 40hari ++ kdg cuma 19hari sahaja mcmna sya nak menentukan waktu subur saya. Saya dah brkahwin berumur 42thn mohon pencerahan dari puan.

    BalasPadam
  115. Salam, sy bru kahwin 3bulan. Sebelum kahwin haid sy normal 5-6hari, dan akan rasa tanda2 nak period. Sy jga alami senggugut yg teruk. Tapi selepas kahwin, period dtg tp tiada2 tanda2 @ senggugut. Dan yg sy musykil, period just 2-3hari sj.. Adakah normal? Dan skrg bru hbs period, terasa skt pinggang blkg dan skt bhgian bwh perut.. Mohon penjelasan. Terima kasih

    BalasPadam
  116. Salam,sy berumur 17 tahun,haid sy hanya datang coklat lepas tu sedikit.masalah ni berlaku sejak bulan lepas.bulan ni sama juga.apakah yang perlu sy buat?bantu sy.

    BalasPadam
  117. kepakaran saya adalah membantu wanita yang mengalami masalah di bahagian intim seperti keputihan ,kegatalan ,berbau ,masalah haid ,kurang nafsu , ketumbuhan dan juga masalah berat badan serta kecantikkan dengan menggunakan rangkaian produk jamu susuk dara .

    anda ingin mengatasi masalah diatas ??
    sms/wasup saya 0147331472 fara

    *setiap produk ada perbezaan penggunaan nya ..kongsikan masalah anda ,supaya sy tahu produk ape yang sesuai untuk anda ..

    BalasPadam
  118. Assalamualaikum doctor.. boleh sy tanya? Sy harap doctor boleh jwb dan membantu sy.. sy ingin bertanya mengenai steroid. Berapa lamakah kesan steriod dlm badan akan hilang? Sblm ni period cycle sy normal.. sebulan sekali dtg.. tetapi sejak sy menggunakan steriod selama sebulan lebih kerana masalah allergic, sy mula mengalami mslh period cycle iaitu period sy mula dtg dgn kerap setiap bulan.. sebagai contoh, sy period selama 14hr dah selepas itu boleh smbhyg selama 14hr dan selepas itu period sy dtg lg selama 11hr dan boleh smbhyg selama 7 9 hr dan selepas itu period dtg lg.. dan skrg period cycle sy 7hr period dah 7hr boleh solat.. bergilir setiap minggu.. sy xtau mcm mana nk normalkan balik period cycle sy.. jika xkeberatan sy harap doktor boleh membantu sy.. terima kasih..

    BalasPadam
  119. Assalamualaikum doctor.. boleh sy tanya? Sy harap doctor boleh jwb dan membantu sy.. sy ingin bertanya mengenai steroid. Berapa lamakah kesan steriod dlm badan akan hilang? Sblm ni period cycle sy normal.. sebulan sekali dtg.. tetapi sejak sy menggunakan steriod selama sebulan lebih kerana masalah allergic, sy mula mengalami mslh period cycle iaitu period sy mula dtg dgn kerap setiap bulan.. sebagai contoh, sy period selama 14hr dah selepas itu boleh smbhyg selama 14hr dan selepas itu period sy dtg lg selama 11hr dan boleh smbhyg selama 7 9 hr dan selepas itu period dtg lg.. dan skrg period cycle sy 7hr period dah 7hr boleh solat.. bergilir setiap minggu.. sy xtau mcm mana nk normalkan balik period cycle sy.. jika xkeberatan sy harap doktor boleh membantu sy.. terima kasih..

    BalasPadam
  120. Elyna diana is not my name..saya remaja 15 thn..buln 4 saya accident dan pada masa accident tu saya uzur..smsa excident bhgian punggung saya jtuh dgn kuat ats jln..puasa 1-4 saya uzur utk buln 5 slma 18hri..slng 6 hri slps itu,saya uzur pulak dan sekarang msuk hri ke 13..tiada tnda nk brhnti pun lgi period saya tu..saya brpuasa hnya 6 hri shja..saya risau..saya mngdu pda cikgu di sklh ttpi cg sruh prgi klinik..saya sudah brithu ibu saya utk buat pmriksaan ttpi ibu saya mhu prgi lps raya..cg saya ckp mungkin tnda awl knser serviks..saya tkut..saya msih muda..pt3 blum brmula..adakah saya ada antara pesakit kanser serviks?

    BalasPadam
  121. Saya sgt memerlukan jwpn dgn sgra..mlalui ruangn komen,dpt saya lihat hanya wanita brumur 20 ke ats..

    BalasPadam
  122. salam, saya berusia 24 belum berkahwin. baru2 ni saya ada makan pil kurus pada minggu yg sepatutnya saya period.akibat kesan dri pil kurus saya telah disahkan ulser usus dan perlu makan berbagai jenis ubat hospital dalam 2-3 minggu ni. sepanjang itu sehingga ke hari ini iaitu msuk minggu ke 4 sy tak period.tp simptom seperti payudara bengkak dan sengal ari ari mcam nak period tu ada. adakah normal?

    BalasPadam
  123. Salam.saya nak tanya. Before this saya pcos. Pastu doktor bagi ubat untuk btolkan balik kitaran untuk 2 bln.so sekarang dah abes makan 2kitaran tu. Sekarang haid sy datang sendri tanpa ubat tu tapi 2kli sebulan. So macam mana saya nak buat yer.sbb sy nak ttc tp jadi camni xbleh plan.mohon pencerahan

    BalasPadam
  124. assalammualaikum... saya baru berjumpa pakar..dan doktor bagi ubat turun darah nama ubatnya dydrogesterone 10 mg tab.. doktor bagi tahu lepas habis makan ubat ini akan turun nya haid... tapi sy dah masuk 5 hari tiada datang jugak haid tu..kenapa dan boleh bagitahu?sebab doktor ada bagi ubat utk kesuburan clomiphene citrate...sy tggu datang haid utk makan ubat ini..tapi haid tak dtang lagi....

    BalasPadam
  125. Salam...sy nk tnya..kenapa sy sukar pregnant..dah berusaha sedaya upaya,,cek ke doktor tp kata xda mslh suami isteri..haid smmgnya teratur but mslhnya first day menstrual mmg senggugut dtg n haid sederhana bnyk on first n second day je..third day dah sikit n on 4th da dah stop..apa nasihat yer?

    BalasPadam
  126. Sy period x berenti sejak 6/1 sampai 31/1...stress sgt rasa....pegi jmpk pakar kt pantai puteri...dia ckp x de pe2..just perubhn hormon....myb amik masa 3 bln nk jd normal blk...dlm hati ni bdoa mcm2...mtk allah permudahkn....at last...dh x taw nk pikir pe da...sy mkn jelly gamat gold...4sudu x 3..pagi..petang n mlm sblm tido....alhmdulillah...keadaan kembali normal...dr pantai sarankn mkn pil hormon jasmine....so skang....untuk betulkn hornon..sy mkn jgk pil jasmine tu...at least 3 bln....sy just nk share kisah saya....betapa stress nye hidup bila periid x nk berenti....

    BalasPadam
  127. assalammualaikum....saya seorang wanita berkahwin dan berkerjaya berumur 42 tahun. Masalah saya ialah saya mengalami haid berpanjangan hampir 15 hari dalam kuantiti yang sedikit. Untuk pengetahuan saya mengamalkan pil perancang selama 17 tahun dan berhenti sudah 3 tahun. Pada tahun kedua saya berhenti makan saya tidak datang haid selama 6 bulan. Mohon beri nasihat dan penjelasan ...TQVM

    BalasPadam
  128. assalamulaikum..saya seorang wanita yang dah berkahwin..selepas saya berkahwin..saya sering sakit di bahagian ari-ari.kemudian saya mengambil inisiatif untuk mengurut.menurut bidan tersebut rahim saya sedikit senget.namun begitu, sakit itu sembuh hanya seketika. dalam lepas seminggu saya sakit bahagian ari -ari sampai kehari ini..terasa seperti hendak period.tapi darah tiada darah. masuk minggu ni hamir 3 minggu saya lewat period.mintak pandangan.saya risau untuk berjmpa dr.

    BalasPadam
  129. Salam...
    Saya isteri dan ibu dari 2 org anak.. Saya ambil perancang inject 3 bulan sekali, sya sempat berhenti inject selama 3 bulan.. Dan haid normal. Selepas tu sya ambil perancang balik bulan lepas, dah sudah hampir 2 minggu kitaran haid sya.. Tapi ia nya tidak banyak.. Pda mula nya bukan darah tapi cecair berwarna kecoklatan, dan kemudian berwarna merah cerah dan ianya berbau.. Tetapi hanya sedikit shaja.. Apakah ini karena hormon? Sebab kali ini sya mengambil perancang pada dokter yang berbeda..
    Terimakasih sebelumnya

    BalasPadam
  130. Selama 3 tahun menyusu SEKARANG telah berhenti menyusu haid belum datang lagi. Adakah normal? Sudah 4 bulan berhenti menyusu

    BalasPadam
  131. Saya berumur 19 tahun.. Bujang. Dah tak datang bulan selama sebulan lebih.. Saya tiada masalah berat badan berlebihan . Apa patut saya buat.. Kerap2 lambat .Adakah ini hal biasa?

    BalasPadam
  132. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    BalasPadam