Label

PERBEZAAN AIR MANI DAN AIR MAZI (SAKIT TUAN)

SAYA banyak menerima soalan mengenai kekeliruan dan perbezaan mengenai air mani dan air mazi serta ramai yang bertanyakan sama ada terdapat sperma pada air mazi.

Biar saya jelaskan di sini supaya tidak timbul lagi kekeliruan hingga boleh mengganggu hubungan seks seseorang itu hanya kerana terkeliru atau kurang mendapat maklumat mengenainya.

Air mazi sebenarnya adalah cecair yang meleleh keluar dari salur kencing ketika lelaki dalam keadaan teruja seks. Ketika itu pundi dalam salur kencing dan pundi cowpers terangsang dan mengeluarkan cecair jernih yang berlikat.

Cecair ini mengurangkan asid pada ruang salur kencing, membersihkan bekas kencing dalam salur kencing dan membantu perjalanan air mani apabila ejakulasi berlaku. Air mazi mengandungi cecair seakan air mani kecuali ia tidak mengandungi sperma (jika ada sperma sekalipun, hanya bekas daripada ejakulasi terdahulu!) dan tidak mengandungi cecair dari pundi prostat dan cecair dari pundi seminal serta pundi epididimis.

Pengeluaran air mazi berubah dari masa ke semasa mengikut umur lelaki itu. Pengeluarannya lebih waktu muda dan kurang waktu lanjut usia. Terdapat sebilangan lelaki yang menghasilkan banyak air mazi sehingga pakaian dalam basah.

Keadaan seperti itu boleh dikatakan mengalami 'resdung zakar' dan ini boleh mengganggu hubungan keintiman seksual dengan pasangan jika pengeluaran cecair itu membuatkan pasangan rasa kurang selesa!

Air mazi mengandungi sperma jika lelaki itu baru mengeluarkan air mani (melalui onani atau bersetubuh). Jika lama tidak bersetubuh, kemungkinan besar tiada sperma.

Bagaimanapun, ia mengandungi kuman dan virus jika pernah dijangkiti HIV atau kuman Gonorrhea (atau virus Chalymidia), jadi jika seseorang itu melakukan seks rambang dengan mana-mana lelaki berisiko tinggi kepada semua wanita walaupun lelaki itu tidak ereksi ke dalam vagina!

Air mazi najis dan membatalkan air sembahyang. Pakaian perlu ditukar dan anggota kelamin perlu dibersihkan untuk kesucian badan sebelum melakukan solat.

Air mani pula ialah cairan dalam bentuk ejakulasi atau lelehan daripada kemuncak syahwat selepas mengalami klimaks dan ia mengandungi cecair dari pundi prostat, seminal, cowpers, epididimis dan sperma (jika lelaki itu tidak mandul!). Air mani bukan najis dan pakaian yang terkena padanya (selepas kering) boleh digunakan untuk melakukan solat.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. assalamualaikum. saya hendak bertanya, adakah air mazi itu boleh menyebabkan wanita mengandung? Maksud saya di sini, wanita itu hanya keluar air mazi tetapi lelaki itu mengeluarkan air mani. adakah itu boleh menyebabkan wanita itu mengandung?

    BalasPadam