Label

GEJALA DAN PENGESAHAN ENDOMETRIOSIS (SAKIT PUAN)

Simptom-simptom endometriosis?

Tanda yang paling utama sekali di kalangan wanita ialah senggugut ataupun kesakitan pada bawah perut dan pinggang. Senggugut ini mungkin dialami dari sejak remaja lagi dan ia berterusan dan mungkin tidak reda walaupun selepas kahwin. Ada sesetengah lega sekejap selepas berkahwin dan melahirkan anak tetapi senggugut ini akan timbul balik akibat daripada penyakit endometriosis. Kesakitan yang dialami biasanya berlaku sebelum datangnya haid yang biasanya berbentuk kesakitan yang amat kuat pada bahagian ari-ari dan sering juga ke bahagian pinggang.

Biasanya rasa sakit akan reda selepas dua atau tiga hari sahaja, tetapi jika keadaan di mana endometriosis ini telah merebak dengan banyak, kesakitan ini mungkin akan berterusan waktu haid dan walaupun haid sudah berhenti kadangkala kesakitan masih ada lagi. Ini menunjukkan bahawa penyakit ini berada di peringkat yang teruk dan mungkin telah melibatkan kerosakkan pada dinding dan otot rahim.

Kesakitan juga dialami ketika melakukan persetubuhan khususnya jika suaminya menekan agak kuat sedikit dan kesakitan juga mungkin dialami waktu membuang air besar khususnya pada waktu haid. Ini disebabkan oleh pendarahan yang berlaku di belakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar.

Gangguan lain ialah ketidaksuburan dan kemandulan. Ini adalah masalah besar di kalangan penghidap-penghidap penyakit endometriosis. Mereka tidak sedar yang penyakit ini mungkin telah terjadi, yang mereka tahu ialah mereka sukar untuk mengandung, sama ada buat kali pertama ataupun selepas melahirkan seorang anak, mereka tidak dapat hamil lagi beberapa tahun kemudian.

Bagaimana endometriosis menyebabkan kemandulan?

Sebenarnya ada beberapa penjelasan:

1. Penyakit ini boleh merosakkan kilang telur menyebabkan ia tidak boleh keluar benih.

2. Ia menyebabkan kerosakan pada saluran fallopio menyebabkan sperma lelaki tidak boleh masuk untuk bertemu dengan telur.

3. Endometriosis ini juga mengeluarkan beberapa jenis racun yang mungkin mematikan benih dan telur atau embrio.

4. Ia menimbulkan gangguan-gangguan hormon yang biasanya mengawal kesuburan wanita.

Tetapi di kalangan penghidap endometriosis ada juga yang boleh hamil walaupun tanpa diberi rawatan. Inilah kebesaran serta kehendak Allah s.w.t.

Endometriosis boleh menyebabkan keguguran yang berulangkali.

Endometriosis juga boleh menyebabkan kehamilan gugur di peringkat awal iaitu tiga bulan pertama kehamilan. Bagaimana ia menyebabkannya kita tidak mengetahui, tetapi ada kemungkinan endometriosis menyebabkan gangguan dalam hormon wanita ataupun ia menimbulkan keadaan beracun yang boleh membunuh atau mengganggu pertumbuhan janin. Kadangkala wanita yang menghidap penyakit endometriosis boleh gugur berulangkali.

Tanda-tanda atau gangguan lain akibat dari penyakit endometriosis termasuklah berbagai jenis kesakitan di bahagian perut, di bawah perut atau di bahagian pinggang serta juga berbagai masalah pendarahan sama ada waktu haid atau di luar waktu haid seperti haid yang banyak atau yang berpanjangan. Kadang-kadang berlaku pendarahan di luar waktu haid.

Mengdiagnosa penyakit endometriosis

Daripada tanda-tanda/simptom-simptom tersebut kita sering mengesyaki penghidap berpenyakit endometriosis dan ini dapat disahkan melalui beberapa pemeriksaan serta ujian. Apa yang biasa dilakukan ialah untuk pesakit yang disyaki mempunyai tanda-tanda endometriosis, mereka menjalani pemeriksaan ultrasound melalui bahagian kemaluan dan dari situ doktor dapat mengesan kedudukan rahim mungkin jatuh ke belakang (retroverted) dan bila di bahagian dalam ditekan dengan jari doktor, bahagian belakang rahimnya akan merasa sakit. Ujian ultrasound melalui faraj (vaginal sonography) juga adalah sangat penting kerana ia boleh mengesan pertumbuhan cyst pada bahagian kilang telur.

(Sumber Internet)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

4 ulasan:

  1. salam..apakah punca atau debab seseorang menghidapi penyakit ini...

    BalasPadam
  2. Salam...bleh doc,bleh doc terangkan sedikit mslh yg sy alami ny.sy da b'ulang kali pergi ke pakar puan n refer ke hsptl m'genai mslh yg sy hadapi ttpi bla sy refer ke hsptl,doc m'gesahkan sy tiada mslh cyst.walhal sy da pergi 2 buah klinik pakar puan n doc m'gesahkan sy m'galami mslh cyst d'ovari.sehingga kini sy sakit d'dinding sebelah kiri ketika melakukan hubungan seks,sakit pinggang,sakit d'bahagian ari2 n sakit seperti d'cucuk2 d'bahagian faraj sy.kami buntu x taw nk buat ape lagi.yg kami kecewa sy m'brthu doc klu xde ape2 knpa sy sakit mcm ny sekali,doc dgn spontan m'jwb "biasela tu puan mgkn sbb da pnh lahirkn ank".klu lah mslh sakit sy ny bleh b'ckp da tentu die b'ckp.😭

    BalasPadam
  3. Salam...bleh doc,bleh doc terangkan sedikit mslh yg sy alami ny.sy da b'ulang kali pergi ke pakar puan n refer ke hsptl m'genai mslh yg sy hadapi ttpi bla sy refer ke hsptl,doc m'gesahkan sy tiada mslh cyst.walhal sy da pergi 2 buah klinik pakar puan n doc m'gesahkan sy m'galami mslh cyst d'ovari.sehingga kini sy sakit d'dinding sebelah kiri ketika melakukan hubungan seks,sakit pinggang,sakit d'bahagian ari2 n sakit seperti d'cucuk2 d'bahagian faraj sy.kami buntu x taw nk buat ape lagi.yg kami kecewa sy m'brthu doc klu xde ape2 knpa sy sakit mcm ny sekali,doc dgn spontan m'jwb "biasela tu puan mgkn sbb da pnh lahirkn ank".klu lah mslh sakit sy ny bleh b'ckp da tentu die b'ckp.😭

    BalasPadam
  4. Dl sy pengidap endometrosis n cyst alhamdulillah skrg sy sembuh sepenuhnya selepas mengamalkan garam aura syifa..

    BalasPadam