Label

TERTEKAN SINDROM PMS (SAKIT PUAN)

Soalan

SAYA berusia 21 tahun, pelajar tahun dua farmasi dan masih bujang. Sejak tahun lalu, saya mengalami sindrom pramenstrual yang agak teruk, rasa mual dan muntah serta senggugut bermula tiga hari sebelum haid sehingga dua, tiga hari sewaktu didatangi haid.

Pada bulan ini, saya juga mengalami simptom yang sama tetapi saya kerap berasa sedih, keseorangan, tidak dihargai dan kerap menangis kerana sedih melampau. Biasanya saya mengalami emosi sebegini selama seminggu sebelum haid.

Saya pernah merujuk kepada doktor dan saya hanya diberikan ubat tahan muntah. Doktor juga mengatakan ia hanya perasaan, tiada apa yang serius. Namun saya sangat tertekan dengan keadaan ini.

Gejala yang saya alami ini sangat mengganggu pelajaran, peperiksaan malah adakalanya saya tidak mampu berhadapan dengan orang. Adakah saya harus bertemu dengan pakar?

SITI
PJ

Jawapan

TIDAK semua wanita mengalami simptom pramenstrual (PMS). Begitu juga bagi mereka yang mengalami PMS, jenis atau bilangan simptom serta tahap keterukannya berbeza.

Lazimnya PMS akan berlaku akibat pengaruh hormon. Kadangkala gangguan emosi yang berlebihan memerlukan bantuan pakar, misalnya pakar psikiatri yang dapat mengajar teknik mengurangkan tekanan itu dan jika perlu, juga dengan bantuan ubat-ubatan.

Bidang kepakaran psikiatri tidak sepatutnya memberikan tanggapan negatif kepada masyarakat sehingga malu atau takut berjumpa pakar berkenaan.

Skop kepakarannya lebih meluas daripada rawatan pesakit mental saja. Kesediaan anda untuk mengajukan soalan ini bagi mendapatkan jawapan atau rawatan juga satu petanda yang bagus.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan