Label

MALU PAYUDARA TERLALU KECIL (SAKIT PUAN)

SAYA berumur 23 tahun dan haid saya datang tepat setiap bulan.

Saya berbadan kurus dengan berat 43 kilogram. Masalahnya, payudara saya terlalu kecil (rata) sehinggakan saya sangat malu.

Saya ada membaca mengenai hukum pembesaran payudara supaya mendapat bentuk yang normal digalakkan bagi mereka yang mengalami kecacatan seperti keadaannya terlalu kecil sehingga tidak dapat dibezakan perempuan atau lelaki.

Apakah yang harus saya lakukan? Saya ada mengambil ubat untuk tujuan ini, tetapi tidak terlalu yakin. Saya kini takut menghadapi alam perkahwinan kerana malu tidak mempunyai payudara seperti wanita lain.

Saya bersyukur dengan apa yang ada, tetapi saya ingin mencari ikhtiar bagi merawat masalah kewanitaan saya ini. Saya sangat tertekan dan berharap doktor dapat memberikan cadangan rawatan untuk menangani masalah ini.

SITI
Kuala Selangor, Selangor

MUNGKIN anda boleh berjumpa dengan pakar sakit puan berdekatan. Pemeriksaan payudara serta pertanyaan lanjut mengenai diri anda dan ahli keluarga serta ujian berkaitan perlu sebelum doktor memberikan apa-apa ubatan kerana ia lazimnya mengandungi hormon.

Hormon ini juga lazimnya diberikan bersama suatu hormon lagi untuk membantu mencegah kesan sampingan bahaya. Anda juga perlu faham sifat sesuatu ubat yang juga boleh memberikan kesan sampingan yang tidak diingini, oleh itu anda perlu datang untuk pemeriksaan susulan setelah mengambil ubat terbabit.

Ubat ini juga mungkin tidak sesuai diambil secara berpanjangan tanpa pengawasan atau pemeriksaan berkala oleh doktor.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

11 ulasan:

  1. Saya berusia 25 tahun. Dulu saya seorang yang kurus dan sering kali menjadi buah mulut kawan-kawan yang mengatakan saya ni terlalu kurus. sekarang berkat kesabaran saya mencuba pelbagai cara mengambil suplement untuk menjadikan tubuh badan saya ideal seperti sekarang. tetapi sekarang masalah saya ialah saya mempunyai lebihan kulit dibahagian kemaluan saya. dari remaja hingga kini lebihan itu masih la ada. adakah patut saya menjalani pembedahan atau membiarkan sahaja? lebihan itu tidak menyebabkan saya sakit tetapi saya malu bila suami saya sekarang ini menyentuh isu ini dan mencadangkan saya supaya mambuangnya,jika saya bersetuju. apakah berdosa jika saya menjalani pembedahan minor untuk membuang lebihan kulit itu?

    BalasPadam
  2. hai...saya berumur 24thun...bulan ni saya dah 2 kali period dalm sbulan..iaitu awal bulan julai kalau tak silap 5hb....dan period kedua kali pada tanggal 16hb...saya rasa pelik lah...sbap baru ptg smlam (25hb)sy buat hcg test..sgt terkejut bila pada garis T samar...manakala garis C terang...apa kah mksudnya?saya sgt panik..tak tahu nak buat apa

    BalasPadam
  3. payudara perempuan mempunyai satu nilai estetika yang abstrak dan tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. saudari tak perlu malu dengan saiz payudara saudari kerana bagi saya saiz bukanlah segalanya. apabila berhubungan dengan suami yang hendak dinikmati adalah rangsangan dalam setiap sentuhan disulami dengan perasaan cinta dan kasih sayang yang mendalam dan juga ketenangan yang abadi. inilah kelebihan yg ada pada orang bernikah jika dibandingkan dengan mereka yang tidak bernikah dimana orang yg tak bernikah akan sentiasa berasa tidak tenang dan bersalah. cuma saudari perlu mencari alternatif lain ketika datang haid kerana sukar untuk suami melakukan 'mammary intercourse'. sila google sendiri mammary intercourse ini. sekian, terima kasih.

    BalasPadam
  4. Saya berumur 22tahun.. Saya mengalami uzur yang tidak teratur.. Dan akhir2 ini darah haid sy keluar terlalu sedikit.. Sama seperti hari2 ke enam atau kelima.. Sudah 4hari saya datang bulan.. Darahyang keluar ttap sedikit.. Ini kali pertama saya alami perkara seperti ini.. Adakah normal??

    BalasPadam
  5. Saya berumur 20 tahun dan masih belum berkahwin. Saya mmg mengalami period tidak stabil. Kadang kala 3 bulan sekali. Tapi apa yg merunsingkan saya, sejak2 ni. Bahagian kemaluan saya sering sakit dan baru2 ni apabila saya membuang air kecil, diakhirnya pasti ada ketulan kecil darah berwarna coklat gelap akan keluar. Kebiasaanya itu petunjuk bahawa period. Tetapi bila saya pakai tuala wanita, ia tidak keluar apa2. Seterusnya, saya buang air kecil lagi, benda yg sama berlaku. Kenapa ya? Amat merunsingkan saya.

    BalasPadam
  6. Saya berumur 20 tahun. Saya mengalami masalah payudara mengecil. Period saya normal. Tetapi sejak 2 bulan lepas saiz payudara saya tidak sama seperti sebelumnya. Pada Ogos tahun lepas saya telah kemalangan dan menyebabkan tulang belakang saya hancur. Tetapi selepas pembedahan saya semakin pulih dan bole berjalan seperti biasa. Tetapi payudara saya mengecil pada waktu tersebut disebabkan berat badan saya menurun. Kemudian payudara saya kembali kepada saiz yg asal. Kini saya mengalami masalah tersebut semula. Dan bwrat badan saya jugak tueun sebanyak 3kg. Adakah payudara saya mengecil berpunca daripada berat bdn saya?

    BalasPadam
  7. Hai, saya berumur 20 tahun..mempunyai berat badan 68 kg tinggi 158 cm...saya mempunyai masalah payudara kecil, payudara saya sama seperti saya berumur 13 tahun..jika saya tidak menggunakan bra saya seolah olah tidak mempunyai payudara, disebabkan itu saya sentiasa berasa rendah diri dan tidak yakin pada diri sendiri...apakah masalah saya?

    BalasPadam
  8. Hai..hope bleh bntu sy...sy umur 17,..breast sy kcil..adakah sbb sy kurus?? Brat bdn sy skrang 39kg tggi 157cm. Kdg2 breast mngecil dr biase..sy plik la.. klau dkt2 period, breast sy mmbengkak lpastu kcik blik..sy rsau la ..tlong jlaskn

    BalasPadam
  9. Salam,Bagi yang ingin membeli pil hormon estrogen boleh whatapps sy 0136480681

    BalasPadam
  10. Kalau ada yang cari khidmat doktor pakar puan, boleh cari di laman web ini https://www.lookp.com/malaysia/gynaecologist

    Sekadar perkongsiaan untuk manfaat bersama.

    BalasPadam