Label

SERBA SALAH RAWAT BIPOLAR (SAKIT TUAN)

SATU daripada aspek penting alam berumahtangga adalah hubungan seks. Sememangnya janggal membicarakan soal seks dalam rumah tangga, tetapi mahu tidak mahu itulah realitinya.

Namun perlu difahami, tahap seksualiti seseorang berbeza iaitu terbahagi kepada beberapa kategori dan satu daripadanya ialah bipolar atau lebih mudah dikenali dengan istilah kuat seks.

Jika pasangan anda larat melayan tuntutan nafsu anda, ia tidak menjadi masalah. Jika sebaliknya, ia akan memberi tekanan mendalam pada pasangan anda yang mahukan layanan biasa.

Memang ada rawatan boleh digunakan bagi mengawal masalah itu, tetapi ia juga boleh mendatangkan satu lagi masalah lain iaitu hilang keinginan melakukan seks dan hubungan intim.

Pada situasi ini, libido akan merudum dan lelaki biasanya tidak dapat lagi beraksi seperti dulu.

Kesannya, ia akan memberi tekanan kepada pasangan jika individu berkenaan sudah mendirikan rumah tangga. Bagi isteri, biasanya anda akan diberitahu oleh doktor mengenai kesan dan cabaran ketika rawatan bipolar dilakukan.

Isteri perlu berbincang dengan doktor yang melakukan rawatan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai rawatan terhadap kesihatan diri dan seksual si suami.

Misalnya ada kes suami kelihatan lesu dan enggan mengadakan hubungan seks selepas mendapatkan rawatan itu. Dalam situasi ini, suami tidak boleh menghentikan rawatan kerana penyakit bipolar boleh berulang. Namun hilang keinginan bersama juga menjadi satu masalah.

Oleh itu pasangan suami isteri perlu berbincang terlebih dulu dengan doktor untuk melakukan pengubahsuaian dalam pengambilan ubat supaya suami boleh melakukan hubungan intim semula.

Ini termasuk penggunaan ubat perancang bagi membolehkan suami mencapai ereksi, tetapi ingat, ia perlu mendapat khidmat pandangan doktor terlebih dulu supaya tidak memudaratkan dan tiada kesan sampingan lain.

Isteri pula perlu banyak bersabar dan terus memberi sokongan kepada suami ke arah menjalani kehidupan rumah tangga yang lebih sempurna dan berusaha mengelakkan tekanan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan