Label

HAID SELAMA 3 BULAN (SAKIT PUAN)

Soalan

SAYA masih belum berkahwin dan saya tidak pernah melakukan hubungan terlarang. Saya mengalami pendarahan haid yang tidak berhenti. Perkara ini sudah terjadi agak lama, kadang-kadang keadaannya baik tetapi adakalanya haid tidak berhenti.

Sekarang, darah saya sudah keluar lebih tiga bulan dan langsung tidak berhenti. Saya sangat takut dengan keadaan ini yang mungkin boleh memudaratkan saya. Harap doktor dapat membantu.

INSAN DALAM KETAKUTAN
Kuala Lumpur

Jawapan

JIKA benar anda dalam ketakutan, anda sepatutnya datang mendapatkan pemeriksaan doktor bagi mengetahui punca keadaan ini.

Pendarahan yang berlangsung dengan lama boleh menyebabkan kesan kepada kesihatan tubuh contohnya kekurangan darah (anemia), bengkak jantung dan seumpamanya. Masalah yang berlaku ke atas penebalan dan pematangan lapisan haid (endometrium) boleh menyebabkan apa yang anda sedang alami. Doktor perlu menyiasat puncanya di samping memberikan rawatan sementara bagi menghentikan pendarahan itu.

Doktor juga perlu mengesan sama ada lapisan haid berkenaan mengalami penyakit yang lebih berbahaya (walaupun dalam kemungkinan yang sedikit).

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan