Label

LABIA MINORA TERLEBIH PANJANG (SAKIT PUAN)

SAYA berumur 25 tahun dan akan berkahwin hujung tahun ini. Saya mempunyai masalah labia minora yang agak panjang.

Adakah masalah saya ini boleh mendatangkan masalah apabila saya berkahwin kelak? Saya sendiri tidak tahu panjang labia minora yang baik dan tidak cacat. Adakah labia minora saya tidak normal?

MINA
Petaling Jaya, Selangor

JIKA labia minora anda berkeadaan begitu sejak dahulu lagi, besar kemungkinan anda tidak mempunyai apa-apa masalah atau penyakit pada bahagian itu.

Fungsi labia minora untuk menutup pintu faraj, ini secara tidak langsung dapat mengurangkan risiko jangkitan kuman ke dalam faraj. Tetapi jika ia terlalu panjang dan menyentuh bahagian berhampiran dubur, ia sebaliknya boleh mendorong jangkitan kuman ke bahagian kemaluan hadapan.

Sekiranya anda malu untuk mendapatkan pemeriksaan doktor sekarang, anda boleh menunggu sehingga selepas berkahwin, hamil atau bersalin kelak yang mana doktor boleh memeriksanya sewaktu melakukan pemeriksaan dalaman atau ujian Pap smear.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan: