Label

BAHAYA GUNA 'PENGGALAK' SUSU (SAKIT PUAN)

ADAKAH wanita yang tidak hamil boleh mengeluarkan susu badan? Saya ada terbaca beberapa artikel di Internet mengenai penyusuan anak angkat oleh ibu angkat yang tidak pernah mengalami proses kehamilan.

Dengan kata lain, payudara mengeluarkan susu badan untuk menyusukan anak angkat. Adakah sebarang jenis pil yang boleh membantu payudara mengeluarkan susu badan atau cara untuk mengeluarkan susu badan tanpa berlaku kehamilan?

NURUL
Kuala Lumpur

PENGHASILAN susu badan dirangsang oleh hormon prolaktin. Terdapat ubatan yang mempunyai sifat antidopamin yang bertindak merangsang penghasilan hormon prolaktin ini.

Bagaimanapun, anda harus faham bahawa ubatan ini sebenarnya tidak didaftarkan untuk kegunaan menghasilkan susu badan. Cuma secara kebetulan apabila ubatan ini digunakan untuk dalam rawatan masalah pengosongan usus, ia didapati memberikan kesan sampingan pengeluaran susu badan, maka ia digunakan untuk membantu merangsang penghasilan susu di kalangan wanita yang mengambil anak angkat.

Namun, ia juga mempunyai kesan sampingan tersendiri, membahayakan dan ada antaranya berupa perubahan kawalan otot badan yang boleh bersifat kekal. Maka anda dinasihatkan mendapatkan pemeriksaan doktor anda terlebih dahulu.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan