Label

JANGKITAN PADA ALAT KELAMIN

Soalan

SAYA mempunyai masalah jangkitan pada alat kelamin. Dulu saya pernah melakukan hubungan seks dengan pelacur. Adakah saya terdedah kepada risiko?

AHMAD J
Perak

Jawapan

MASALAH jangkitan pada alat kelamin tidak saja berpunca daripada melakukan hubungan seks dengan pelacur. Ia juga boleh berlaku dengan pasangan halal (isteri) atau dengan mana-mana pasangan yang dikenali jika hubungan itu berbentuk hubungan alat kelamin dan pasangan anda menghidap jangkitan.

Jangkitan daripada pasangan boleh berlaku secara rambang. Contohnya dia mungkin terkena jangkitan kutu pubik dari tempat tidur kawan, parasit trikomonas akibat menggunakan tuala pelembap, jangkitan sewaktu membersih kemaluan dalam tandas dan kemudian terpercik air kotor serta jangkitan kulat kandida dan monilia serta kuman basillus dari lubang najis sebagai kontaminasi sewaktu membersih najis dengan menyapu tangan ke arah kemaluan juga boleh berlaku.

Ini termasuk jangkitan kuman virus hepatitis dan HIV daripada pemindahan darah yang dicemari virus berkenaan.

Pendek kata jangkitan penyakit kelamin boleh berlaku sekiranya satu daripada pasangan menghidap jangkitan dan ia terjangkit kepada mangsa.

Jika tiada apa gejala yang berlaku kepada pasangan dan anda sendiri yakin bahawa diri anda tidak mempunyai masalah, maka anda tidak perlu risau untuk memulakan hubungan dengan pasangan.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan