Label

USAH SALAH ANGGAP

RAMAI lelaki yang beranggapan alat kelamin mereka sebagai 'senjata' ketika mengadakan hubungan seks. Ia sebenarnya salah kerana alat kelamin juga perlu dibelai dan dijaga seperti organ yang lain dan bukan hanya sekadar organ pemuas nafsu.

Ini kerana anggota kelamin lelaki mempunyai dua fungsi. Pertama, sebagai organ untuk saluran kencing dan kedua sebagai organ seksual yang mana ketika ereksi ia akan disalurkan ke dalam anggota seksual wanita untuk menyalurkan air mani.

Tidak dinafikan yang fungsi kedua alat kelamin lelaki cukup mustahak. Bayangkan keadaan jika alat kelamin lelaki itu bermasalah sama ada berbentuk kecil atau cacat. Sudah tentu fungsi utamanya terancam.

Malah, masalah itu akan menyebabkan seseorang lelaki berasa kurang keyakinan diri, rendah diri dan tertekan sehingga selagi dia tidak dapat menyelesaikan masalah berkenaan dia akan menderita dalam diam.

Ini kerana alat kelamin adalah satu-satunya identiti kelelakian yang cukup mustahak, justeru, mereka harus memahami organ itu dengan baik. Sama seperti fungsinya, alat kelamin lelaki ada dua bahagian, iaitu anggota luar dan dalam.

Anggota seksual luar ialah zakar, kerandut buah zakar dan kandungan dalam kerandut iaitu sepasang buah zakar manakala bahagian dalam pula mengandungi pundi prostate, seminal dan cowpers serta liang otot bulbocavernosa dan spongiosa selain otot lantai pelvis yang menjadi benteng otot zakar.

Apabila lelaki terangsang, kemasukan darah dalam otot zakar meningkat dan apabila ereksi berlaku zakar yang kelihatan kecil akan memanjang dan membesar apabila darah mula memasuki liang ototnya.

Tahap ereksi boleh ditingkatkan dengan lelaki itu mencengkam otot lantai pelvis (otot kemutan) yang menjadi benteng pangkal zakar kerana dengan cara sedemikian, zakar menjadi padat dan keras dan sesuai untuk dimasukkan ke dalam salur faraj ketika hendak melakukan persetubuhan penetratif.

Apabila saiz zakar tidak padat atau kecil memang sukar untuk disalurkan ke dalam faraj. Selain masalah zakar kecil, zakar yang bengkok juga boleh menimbulkan masalah walaupun ukurannya normal (zakar ukuran panjang normal 10-14 sm/ukur lilit 9-13 sm).

Kini masalah zakar kecil dan bengkok dapat diatasi tanpa pembedahan. Alat penarik otot zakar atau 'penile extender' seperti Andropenis dapat membantu dan maklumat mengenainya dalam laman www.andromedical.com.

Ada juga zakar yang tertarik ke bawah akibat cantuman dan tarikan kulit antara zakar dan kerandut selain masalah zakar cacat yang mana pembukaan lubang kencing tidak terbuka di penghujung zakar, tetapi di bawah batang (hypospadias) atau di atas batang (epispadias) membuatkan zakar kelihatan luar biasa dan sukar untuk disalurkan ke dalam faraj.

Alat kelamin bermasalah akan menjadi isu apabila seseorang lelaki itu berdiam diri dan tidak merujuk kepada pakar. Ini kerana lagi cepat dia merujuk kepada doktor untuk menjalani pemeriksaan dan mendapat rawatan, lebih cepat keadaannya akan menjadi sempurna dan kehidupannya sebagai lelaki terjamin.

Kini rawatan moden dan selamat ada. Justeru, tidak perlu mendapat rawatan daripada mereka yang tidak bertauliah. Jangan cuba rawatan yang berbahaya seperti mendapat suntikan silikon atau minyak cendana ke dalam kulit zakar yang dilakukan oleh 'pakar' tidak bertauliah kerana kaedah ini akan mencacatkan zakar apabila kulit mengeras dan menebal.

Kulit zakar jenis yang lembut dan tidak berlemak sekali gus ia mudah melebar dan meluas. Sekiranya kering dan nipis kulit itu tidak mudah meluas dan boleh menyakitkan.

Kelembapan kulit berkurangan jika kulit zakar dicuci sabun biasa. Lebih baik untuk menggunakan sabun pelembap. Kegebuan dan kemantapan kulit dapat ditingkatkan dengan menggunakan pelembap yang diperkaya nutrien dan herba.

Baru-baru ini, krim pelembap kulit zakar 'Virile' diuji dan didapati sesuai untuk penjagaan kesihatan kulit dan tisu dalaman. Krim ini boleh dipakai selepas mandi dan disapu dari hujung hingga ke pangkal zakar. Ia boleh dibeli di farmasi.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan