Label

BENGKOK JEJAS TISU OTOT

JIKA istilah mati pucuk dikaitkan  dengan kegagalan lelaki mencapai ereksi, 'batang patah' pula dikaitkan dengan zakar yang dalam keadaan ereksi 'patah' ketika melakukan hubungan seksual.

Tulang patah pasti bukan luar biasa kepada kita, tetapi perlu diingatkan yang zakar tidak bertulang pun boleh cedera atau patah.

Kes zakar patah atau 'fracture' boleh berlaku tetapi jarang dilaporkan kerana jika 'kepatahannya' tidak ketara, tisu otot zakar boleh pulih dalam beberapa hari saja.

Buat pengetahuan, zakar boleh patah ketika ereksi padat seperti terkena tindih atau terhempap dengan benda berat, termasuk badan sendiri.

Biasanya ia berlaku ketika pasangan melakukan hubungan kelamin dengan perempuan di atas dan dalam keadaan zakar yang ereksi ia terkeluar dan apabila hendak dimasuk kembali ke dalam faraj tertindih oleh punggung pasangannya yang diturunkan secara mendadak dan terlalu kuat.

Dalam kes di atas, zakar akan terkulai dan mula membengkak. Bahagian bengkak itu akan kelihatan lebam akibat serapan darah bawah kulit.

Jika kecederaannya ringan, hanya dengan mendemah ais, bengkaknya akan surut dan dalam seminggu keadaan zakar akan pulih kembali seperti biasa.

Namun, jika kecederaan ketara sehingga terdengar seperti bunyi benda patah, kemungkinan bengkaknya menjadi ketara, kulit lebam dan kadangkala boleh mengakibatkan salur kencing juga tecedera sehingga darah keluar dari salur berkenaan.

Cara sama akan dilakukan iaitu mendemah bahagian bengkak dengan pek ais dan pembedahan untuk melegakan kesan bengkak akan dilakukan dengan takungan darah dalam otot dikeluarkan supaya otot tidak berparut dan mengeras.

Salur kencing yang luka pula akan diperbetulkan dengan memasang tiub dan bahagian terkoyak dicantumkan kembali melalui pembedahan plastik. Cara ini untuk kes yang ketara saja.

Memang jarang zakar yang patah dibedah, kecuali jika kecederaannya ketara dan ada darah beku dalam otot dan kecederaan kepada salur kencing.

Komplikasi yang biasa berlaku akibat zakar patah ialah kemunculan parut yang mengeras sehingga zakar bengkok ketika ereksi.

Jika ereksi terlalu bengkok, lelaki itu akan terasa sakit dan mendapati sukar untuk menyalurkan ereksinya ke dalam salur reproduktif isterinya.

Kebengkokan zakar perlu dirawat supaya persetubuhan dapat dilakukan dengan sempurna. Cara yang biasa dilakukan ialah pembedahan untuk membuang ketulan tisu yang keras.

Cara itu sedikit sebanyak akan mengakibatkan zakar mengecil. Kaedah rawatan terkini untuk lelaki yang mempunyai zakar bengkok akibat parut yang terjadi akibat 'patah' menggunakan alat penarik zakar atau 'penile extender' yang dikenali sebagai 'andropenis' (www.andromedical.com).

Alat itu dapat menarik liang otot zakar sambil meluruskan otot yang terbengkok menjadi lurus dalam masa empat hingga enam bulan.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. Kita sering mendengar mengenai zakar bengkok dan tidak lurus. Dalam masalah ini, mereka yang ada masalah sama seharusnya mendapatkan nasihat doktor.

    Zakar yang membengkok sedikit dan tidak terasa sakit apabila diluruskan tidak memudaratkan serta tidak mengganggu hubungan kelamin suami isteri. Namun, jika diluruskan dan berasa sakit, mungkin wujud tisu keras dalam otot zakar.

    http://kedai-lelaki.com/blog/nak-tahu-tentang-masalah-zakar-bengkok/

    BalasPadam