Label

PEMUDA BIMBANG MANDUL

Soalan

SAYA berusia 22 tahun. Masalah saya ialah zakar saya sangat susah untuk menegang. Sejak dua minggu lalu saya perhatikan zakar saya tidak menegang langsung. Biasanya pada waktu pagi sebaik bangun tidur, zakar saya akan tegang.

Saya cuba merangsangnya seperti membaca atau menonton filem mengghairahkan, tetapi tetap tiada perubahan. Saya sangat takut sekarang. Adakah ini tanda yang saya mandul?

MANSOR
Durian Tunggal, Melaka

Jawapan

Fungsi sistem keseluruhan badan bergantung kepada kawalan saraf daripada otak yang mempengaruhi minda. Jika minda tertekan, otak hilang kawalan dan masalah akan berlaku kepada sistem badan.

Justeru, tidak hairan jika lelaki yang satu ketika dulu mempunyai fungsi syahwat mantap dengan kemunculan ereksi kukuh, kemudian mendapati perkara itu tidak lagi berlaku secara tiba-tiba. Mungkin kerana anda tidak bersedia ketika itu.

Oleh kerana tiada tindak balas sepatutnya, anda berasa dirinya tidak normal dan secara tidak langsung tertekan, sekali gus hilang keyakinan diri. Keadaan ini bukan disebabkan penyakit yang mengakibatkan seseorang tidak lagi berereksi normal, tetapi masalah psikologikal.

Soal kurang keyakinan diri menyebabkan dia gagal mencapai ereksi. Yang menghairankan ialah, anda masih mampu mencapai ereksi spontan waktu pagi atau ketika terasa hendak kencing. Namun, apabila sedar dan minda anda aktif, ereksi yang berlaku secara spontan tadi akan langsung mengendur.

Anda perlu tahu, jika memaksa untuk mencapai ereksi seperti merangsang anggota sulit atau membaca buku dan gambar yang mengghairahkan hanya untuk menguji fungsi ereksi, anda akan gagal. Saya syorkan anda menjalani pemeriksaan kesihatan.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan