Label

KERING, BERKUPING KERANA ALAHAN

Soalan

SAYA lelaki berusia 28 tahun dan berkahwin hampir setahun. Saya ada cahaya mata yang baru berusia sebulan. Yang menimbulkan persoalan kepada saya ialah apabila melakukan hubungan kelamin ketika kandungan isteri saya berusia lima bulan ke atas. Selepas selesai melakukan hubungan itu, permukaan kemaluan saya menjadi kering dan berkuping serta mengelupas. Apakah masalah sebenar yang saya hadapi?

HAKIMY
Sungai Besi, Selangor

Jawapan

Alahan kulit permukaan anggota sulit boleh berlaku pada bila-bila masa. Ia boleh berlaku akibat alahan kepada cecair faraj atau kesan jangkitan yis dalam faraj dan merebak ke kulit zakar. Berkemungkinan juga kulit zakar mengalami perubahan kulit akibat penyakit kulit yang dialami lelaki terbabit.

Kulit zakar jenis kulit lembut dan tidak berkuping. Jika ia berlaku, kemungkinan disebabkan tindak balas keradangan kulit akibat jangkitan atau alahan yang dijelaskan tadi. Jangan teragak-agak berjumpa pakar sakit kulit. Jika masalah itu akibat alahan kepada cecair faraj, ubat kawalan alahan dapat membantu. Bagaimanapun, jika alahan berlaku akibat terdedah dengan jangkitan dalam faraj, apabila jangkitan itu tiada lagi, masalah kulit akan berkurangan atau tidak lagi berlaku. Dapatkan bantuan doktor kulit untuk masalah anda tadi.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan