Label

TUMBESARAN DIKAWAL HORMON TESTOSTERONE

Soalan

Mungkin benar kata orang, orang penakut kemaluannya kecil. Ini kerana saya berasa cukup rendah diri. Ketika di asrama, rakan lain pakai tuala nampak benjol, tetapi saya punya kecil sangat sehingga terasa macam ada kekurangan yang cukup besar. Zakar saya sebelum ereksi cuma lima sentimeter (sm) dan apabila ereksi 10sm. Adakah saiz zakar saya normal bagi seorang yang berusia 21 tahun?

Satu lagi masalah saya ialah kencing tidak lawas. Apabila lepas makan atau minum, terasa air kencing sudah di muncung zakar dan tidak boleh ditahan lagi. Kalau berlaku pergerakan kasar, air kencing akan terus keluar. Adakah ini ada kaitan dengan saiz zakar saya?

ZACK
Kajang

Jawapan

Tumbesaran anggota sulit sebenarnya dalam kawalan hormon testosterone dan juga dalam pengaruh baka serta keturunan. Lelaki Asia mempunyai saiz zakar yang sesuai untuk anggota sulit wanita Asia. Purata ukuran zakar ketika ereksi untuk semua lelaki ialah di antara 9-16sm dan ukur lilit 9-15sm. Purata faraj wanita, pembukaan dalam 2.5sm dan panjang corongnya antara 6-9sm.

Sesetengah lelaki mempunyai jenis zakar yang ketika tidak ereksi kelihatan sangat kecil, tetapi apabila ereksi akan membesar antara dua hingga empat kali ganda. Ada juga mereka yang mempunyai saiz zakar sama sebelum atau ketika ereksi. Ada juga lelaki yang mempunyai zakar tenggelam atau terbenam dalam lemak tundun, tetapi memanjang ketika ereksi. Sehubungan itu, jangan risau dengan saiz anda kerana 10sm itu adalah normal.

Perasaan keciciran titisan kencing selepas buang air kecil boleh berlaku dan ia mungkin hanya perasaan atau tindak balas keradangan pundi kencing atau tekanan kepada pundi prostat. Titisan air yang keluar itu bukan air kencing tapi cecair daripada pundi 'cowpers' yang kebetulan terkeluar apabila lelaki itu meneran atau mengemut berkali-kali setelah selesai kencing. Cecair itu bukan najis. Masalah pundi prostat mudah berlaku kepada lelaki berumur dan jarang berlaku kepada lelaki muda.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan