Label

BAYI ADA SATU TESTIS

Soalan

BAYI lelaki saya berusia empat bulan dan sejak lahir dia hanya mempunyai satu testis dan bukan sepasang seperti bayi lelaki normal. Bulan depan, kami diminta berjumpa pakar surgikal berhubung masalah ini.

Persoalannya, mungkinkah dia akan menjalani pembedahan dan apakah ketiadaan satu lagi testis akan menyebabkan komplikasi kepada bayi atau dia boleh menjalani kehidupan seperti biasa? Adakah cara lain untuk mengatasi masalah ini seperti cara perubatan tradisional?

AMIRUL
Klang, Selangor

Jawapan

Kemungkinan buah zakar tersangkut ketika turun ke dalam kerandut boleh berlaku ketika bayi itu masih dalam perut ibu. Jika ini berlaku, penting untuk diperbetulkan secepat mungkin sebelum kanak-kanak terbabit baligh. Ini kerana jika sudah baligh, buah zakar yang tersangkut akan mengecut dan tidak menghasilkan sperma.

Sebaik-baiknya pembedahan pemulihan, iaitu pembedahan untuk menurunkan buah zakar itu, dilakukan sebelum kanak-kanak itu memasuki usia dua tahun, terutama jika buah zakar itu ada di luar kerandut.

Buah zakar yang tiada dalam kerandut tidak akan berfungsi dengan baik dan menghadapi risiko barah.

Mengurut akan memudaratkan kesihatan. Jadilah bapa prihatin dan terima rawatan disyorkan doktor. Buah zakar itu akan mengalami tekanan seperti terhentak dan merosakkannya.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan