Label

BAYI ALAMI ANGIN PASANG

Soalan

SAYA mempunyai seorang anak lelaki yang baru berusia dua bulan. Baru-baru ini saya membawa anak saya ke klinik untuk suntikan tetapi doktor mendapati anak saya terkena angin pasang dan hujung zakarnya senget.

Apakah yang perlu saya lakukan dan apakah risiko kepada anak saya apabila dewasa nanti. Bolehkah saya membawa anak saya pergi berurut secara tardisional? Untuk pengetahuan doktor anak saya tidak mempunyai masalah ketika membuang air kecil.

AZLINA,
Pantai Dalam.

Jawapan

ANGIN pasang memang mudah kelihatan kepada bayi lelaki jika bayi itu menangis atau minum. Bagi bayi yang dilahirkan lebih awal dari tarikh kelahiran yang sepatutnya, angin pasang juga boleh kelihatan kepada pusat.

Apabila bayi ini membesar dan ketumbesaran berlaku 'angin pasang' itu akan kurang kelihatan dan adakalanya tiada sama sekali. Saya syorkan puan merujuk kepada pakar bedah bayi (paediatric surgeon) untuk menjalani pemeriksaan apabila angin pasang bayi masih kekal selepas dua tahun kerana kebanyakan angin pasang akan hilang dalam masa dua tahun. Jika angin pasang itu kelihatan lebih jelas dan membesar, jangan tunggu untuk membawanya ke pakar bedah pediatrik.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:

  1. ANDA perasan, ada benjolan sebesar telur puyuh di celah kelangkang. Benjolan itu timbul semasa anda batuk, bersin, berdiri, berjalan, berlari atau melakukan aktiviti fizikal lain.

    Namun, ia tidak kelihatan seolah-olah bersembunyi dan menghilangkan dirinya apabila anda berbaring mahupun terjaga dari tidur pada waktu pagi keesokan harinya.

    Lazimnya, ia tidak mendatangkan apa-apa kesakitan, cuma rasa agak kurang selesa, malah ada benjolan yang masuk semula dengan sendirinya.

    http://kedai-lelaki.com/blog/masalah-hernia-angin-pasang/

    BalasPadam