Label

TERANGSANG NORMAL

Lelaki berkemampuan mencapai ereksi secara spontan 20 hingga 30 kali sehari

EREKSI atau ketegangan zakar adalah fenomena semula jadi untuk lelaki. Malah, ereksi boleh berlaku kepada bayi lelaki yang masih dalam perut ibu seawal tiga bulan pembentukannya.

Tindak balas ereksi dipengaruhi hormon 'testosterone' yang mana tahapnya tinggi ketika bayi lelaki masih dalam perut ibu hinggalah selepas dilahirkan dan waktu peringkat awal baligh. Namun, tahap hormon itu dalam keadaan kemuncak ketika usia antara 15 hingga 25 tahun.

Ereksi juga boleh berlaku apabila seseorang lelaki terangsang dan juga apabila zakarnya tersentuh. Kajian rambang mendapati, lelaki berkemampuan mencapai ereksi secara spontan sebanyak 20 hingga 30 kali sehari dan waktu ereksi antara beberapa saat sehingga beberapa minit dan lebih jika ereksi itu akibat terangsang.

Sehubungan itu, jangan hairan jika ereksi kerap berlaku kerana ini petanda sistem syahwat lelaki itu berfungsi secara normal. Jika tiada ereksi langsung, walaupun mencapai baligh, menghadirkan kemungkinan lelaki itu mengalami mati pucuk prima.

Malah, fenomena ereksi ialah petanda mutlak lelaki itu berkemampuan menggunakan zakarnya untuk disalurkan ke dalam faraj.

Bagaimanapun, lelaki itu perlu mengawal ereksi supaya dapat menggunakannya untuk tujuan berkenaan, yang mana kemahiran itu akan didapati apabila seseorang lelaki mendapat pengalaman sebaik-baiknya melalui hubungan kelamin dengan pasangan bergelar isteri.

Lelaki yang sihat berkemampuan mencapai ereksi apabila dia ada keinginan untuk bersetubuh atau hendakkan keseronokan syahwat.

Dia boleh terangsang melalui rangsangan mental (dengan membayangkan perkara yang mencetuskan rangsangan seksual seperti berfantasikan dia berasmara dengan biduanita atau model seksi) atau melalui apa yang dia lihat seperti tubuh wanita bogel atau terdedah (rangsangan penglihatan) atau terangsang dengan apa yang didengari seperti suara wanita dalam keadaan ghairah atau berbual lucah (rangsangan pendengaran).

Yang terakhir, seseorang boleh terangsang dengan apa yang dia hidu seperti bau minyak wangi wanita yang tertentu atau bau peluh wanita (rangsangan olfaktori atau bauan).

Ada juga lelaki mencapai kemuncak rangsang dalam situasi tertentu seperti melihat wanita memakai baju dalam berwarna merah atau kemaluan wanita yang dicukur bulu romanya.

Warna merah melambangkan kehangatan dan tentu menyampaikan maksud kepada minda lelaki atau wanita yang mudah terangsang kepada warna berkenaan.

Ada warna lain yang juga memberi maksud keghairahan kepada pemakai dan yang melihat. Apabila ia berlaku, pasangan berkenaan dapat apa yang mereka hajatkan dalam hubungan seksual.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan