Label

SEJAK LAHIR KECIL SEBELAH

Soalan

SAYA ingin bertanya mengenai masalah anak saya yang berusia setahun. Telur zakarnya kecil sebelah dan ia dikesan sejak lahir.

Adakah ini akan menyebabkan sebarang masalah di kemudian hari seperti tidak boleh menghasilkan zuriat atau tanda penyakit? Apa yang menyebabkan telur menjadi kecil sebelah?

AYAH RISAU
Pulau Pinang

Jawapan

Memang perkara biasa jika kedua-dua buah zakar saiznya tidak seimbang. Malah, perkara biasa juga jika kedudukannya tidak seimbang. Ini bukan penyakit, sebaliknya ia semula jadi.

Jika disalah tafsirkan mengenai perkara itu dan 'rawatan' yang salah diberi seperti mengurut atau mendemah dengan air panas, kemungkinan buah zakar itu rosak dan tiada cara untuk memulihkannya.

Apabila ibu bapa mendapati anak lelakinya mempunyai buah zakar kecil, mereka perlu membawa anak berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan. Ada ketikanya buah zakar yang dianggap kecil itu sebenarnya normal dan yang kelihatan normal itu yang sebenarnya ada masalah.

Memang buah zakar kanak-kanak kecil tidak seimbang. Keadaan akan berubah apabila kanak-kanak itu baligh dan tumbesaran yang sewajar berlaku dan saiz buah zakar membesar. Bagaimanapun, penting untuk membawa anak berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan.

Jangan fikir saja tanpa pemeriksaan doktor tak akan dapat menentukan sama ada buah zakar itu benar-benar kecil atau sebaliknya. Sila jumpa doktor.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan