Label

LELAKI ONANI TIDAK BERMAYA

Soalan

SAYA mula melakukan onani sejak di sekolah rendah. Seingat saya, daripada tidak mengeluarkan mani ketika klimaks kerana usia terlalu muda, tabiat buruk itu saya terus lakukan sehingga sekarang apabila berusia 25 tahun.

Pada usia semuda ini, saya dapat rasakan zakar saya tidak segagah dulu kerana ia hanya tegang sekejap apabila terangsang. Ketegangannya juga tidak sepadat dulu, mudah lembik dan terus kecut selepas saja air mani keluar.

Zakar saya juga tidak tegang selepas bangun tidur. Saya menyesal, tetapi nasi sudah menjadi bubur. Tenaga saya sekarang seolah-olah berusia 40-an.

Adakah umur semuda ini saya menghidap ED? Disebabkan kerap onani, saya juga dapat rasakan testis saya semakin mengecut dan dada saya bertambah saiz - menepati simptom kekurangan hormon testosterone. Adakah saya kekurangan hormon berkenaan?

MSY
Port Dickson

Jawapan

Banyak sudah dibicarakan mengenai onani yang boleh dikatakan satu amalan dan kelaziman lelaki masa kini. Sudah tentu amalan menyeronokkan itu sukar dijauhi, walaupun ia boleh mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan.

Bayangkan mendera anggota sulit tanpa mengetahui anggota itu sensitif, lembut dan mudah tercedera. Urat saraf dan salur darah yang banyak di dalamnya boleh tercedera dan lambat-laun boleh mengganggu kestabilan fungsinya jika onani itu dilakukan bertubi-tubi.

Selain kerosakan anggota sulit, perkara lain seperti keletihan, lemah semangat dan kelesuan boleh berlaku. Apabila ini berlaku, lelaki muda pun akan berasa macam sudah berumur.

Jadi tidak hairan jika lelaki yang kerap beronani akan kelihatan 'tidak bermaya' seperti orang tua dan mengalami simptom 'andropaus' seperti keletihan, lesu, ereksi pagi kurang kelihatan dan ereksi tidak mantap yang biasa berlaku kepada lelaki berusia lebih 50 tahun. Bukan kerana mereka kurang hormon testosterone, tetapi kerana keletihan akibat kerap onani.

Saya cuma menasihatkan supaya anda tidak mensia-siakan diri anda. Mungkin ini sebabnya onani ditegah agama. Sebagai langkah permulaan, anda perlu kurangkan amalan itu dan membina kesejahteraan tenaga dan kebatinan anda.

Makan makanan seimbang, lakukan senaman berkala dan hentikan amalan tidak baik seperti merokok. Untuk menyegarkan tenaga syahwat, anda boleh menggunakan krim VirileTM sebagai krim peribadi dengan menyapunya sedikit ke seluruh anggota sulit setiap kali selesai amndi.

Belai anggota sulit dan sayanginya, bukan mendera. Semoga anda sedar mengenai perbuatan lama yang tidak memberi faedah.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan