Label

REMAJA AKUI TABIAT BURUK

Soalan

DOKTOR, saya berusia belasan tahun dan sering melakukan onani dengan dalam sehari paling kurang tiga kali. Apakah tabiat buruk saya ini akan mendatangkan kesan serius kepada alat kelamin saya? Saya cuba untuk berhenti tetapi gagal. Tidak adakah kajian secara saintifik usaha untuk membuatkan seseorang itu berhenti melakukan onani? Dan saya juga mempunyai tahi lalat di pundi kencing berdekatan dengan zakar. Apakah tandanya?

JOE,
Kedah

Jawapan

KEBANYAKAN daripada maklumat yang terdapat di internet mengenai onani ialah ia satu salur untuk melepaskan perasaan atau tekanan syahwat supaya tidak terjebak dengan seks rambang yang memberi risiko yang tinggi seperti penyakit kelamin, HIV/AIDS.

Bagaimanapun, selain daripada onani ada banyak lagi cara alternatif yang lebih sihat untuk menangani perasaan dan tekanan syahwat seperti bersosial dan berekriasi selain bersukan dan berkomunikasi dengan rakan karib lelaki atau perempuan.

Kajian mengenai amalan onani mendapati ia ada kebaikan dan keburukannya. Daripada sudut kebaikan, ia dapat melegakan tekanan atau perasaan syahwat dan dapat mencegah daripada perbuatan maksiat (seperti melanggani pelacur atau jenayah merogol).

Yang menjadi masalah ialah apabila onani ini menjadi ketagihan. Ini kerana ada antara pengamal tidak dapat menghentikannya walaupun telah berpasangan.

Adakalanya amalan ini mengakibatkan pengamal lebih seronok dengan perbuatan dan teknik onaninya dan dapat mencapai kepuasan tersendiri sehingga dia tidak dapat mencapai tahap klimaks yang sama dengan pasangannya.

Jika ini berlaku, seseorang lelaki atau wanita itu mengalami masalah yang dikenali sebagai 'Traumatic Mansturbatory Syndrome'.

Kajian juga mendapati yang onani boleh menyebabkan masalah DE atau ketidakfungsi erektil kerana kerosakan kepada urat saraf dan salur darah selain kerosakan otot dan struktur dalaman zakar akibat deraan yang dilakukan kepada anggota sulit yang sensitif itu.

Dalam apa juga yang kita buat kita perlu mengamalkan perbuatan yang sederhana dan dengan cara yang sedemikian kita mampu mengawal kesihatan kita dengan lebih sempurna. Ini termasuk menjauhi amalan onani.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

2 ulasan: