Label

SUKAR BUANG AIR BESAR (SAKIT TUAN)

SAYA sering mengalami masalah membuang air besar. Najis saya seakan-akan terlalu keras dan ia sering melukakan dan membuatkan dubur saya bengkak.

Malah saya juga sering mengalami pengeluaran cecair putih air mani. Adakah masalah ini berkaitan?

Azmi
Kuala Lumpur

NAJIS ialah sisa makanan yang ketinggalan selepas bahan berkhasiat diserap mukosa usus. Pergerakan usus dalam kawalan urat saraf, melalui pergerakan ‘peristalsis’ atau pergerakan setiap kali anda makan dan minum.

Senaman seperti berjalan juga dapat mengaktifkan pergerakan otot usus dan memudahkan anda membuang air besar. Jika anda makan makanan yang kurang serat, maka najis anda sedikit dan liat. Lebih berat lagi jika anda kurang minum air yang akan membuatkan najis anda kering.

Jika anda makan makanan yang mengandungi banyak serat seperti buah buahan dan sayur sayuran maka serat yang kekal dalam usus anda itu akan memudahkan pergerakan sisa makanan ke usus besar dan memudahkan pengeluarannya dari usus besar.

Jika anda masih mengalami masalah najis keras dan liat, anda perlu jumpa doktor Gastroenterologis kerana itu bidang mereka.

Mengenai pengeluaran cecair seperti air mani ketika meneran ia sebenarnya adalah air mazi yang keluar ketika anda meneran membuang air besar atau air kecil. Ia perkara biasa dan bukanlah masalah seperti yang anda sangkakan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan