Label

PERNAH GUGURKAN KANDUNGAN (SAKIT PUAN)

SAYA bakal berkahwin pada tahun hadapan, namun yang menjadi kebimbangan saya adalah kisah silam saya yang mana saya pernah mengalami keguguran kerana memakan sejenis ubat herba bagi membuang kandungan saya yang ketika itu berusia dua minggu.

Saya akui kisah silam saya pernah melakukan hubungan dengan bekas teman lelaki. Saya sangat menyesal dan meninggalkannya kerana dia tidak mahu bertanggungjawab terhadap kandungan saya sehingga saya sanggup membuang kandungan saya dulu.

Persoalannya, adakah saya tidak boleh mengandung lagi kerana pernah menggugurkan kandungan? Saya pernah membaca wanita yang pernah menggugurkan kandungannya akan mengalami risiko sukar untuk mengandung pada masa hadapan.

Gadis bimbang,
Kuala Lumpur

APA yang anda lakukan adalah pengguguran kandungan, bukannya keguguran. Selain risiko melakukan pengguguran, keguguran yang mungkin (tidak semestinya) menyebabkan masalah kesuburan, anda juga mungkin berdepan dengan risiko lain yang berkait dengan amalan seksual sebelum perkahwinan, lebih-lebih lagi jika anda atau teman lelaki anda mempunyai teman seksual yang lain.

Apabila anda berkahwin kelak dan bercadang untuk terus hamil, bolehlah anda mencuba dahulu kira-kira enam bulan sebelum mendapatkan rawatan kesuburan. Bagaimanapun tidak salah jika anda ingin menjalani pemeriksaan kesuburan dengan lebih awal. Buat masa ini, eloklah anda menjalani ujian pap smear terlebih dulu.

Ini tiada kaitan dengan kesuburan, tetapi ia penting memandangkan anda pernah terdedah kepada hubungan seksual penetratif. Pada masa yang sama sewaktu ujian berkenaan, anda juga bolehlah menjalani ujian pengesanan kuman virus HPV yang berkaitan dengan hubungan seksual.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan