Label

KITARAN TIDAK NORMAL (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 28 tahun dan berkahwin hampir lapan bulan. Kitaran haid saya selama 28 hingga 35 hari dan haid saya juga tidak banyak iaitu hanya tiga hingga empat hari saja. Adakah keadaan seperti ini normal? Adakah wanita mengalami sebarang masalah untuk hamil kerana mempunyai kitaran haid 35 hari?

Resah,
Kuala Lumpur

KITARAN
haid yang normal adalah di antara 25-35 hari. Segelintir wanita mempunyai kitaran haid yang tepat setiap kali, contohnya setiap 34 hari. Kebanyakan wanita lain pula didatangi haid dalam kitaran yang masih dianggap teratur walaupun ada sedikit perbezaan bilangan hari yang lazimnya tidak melebihi seminggu.

Sebahagian kecil wanita yang mempunyai masalah kesuburan pula mempunyai kitaran haid yang tidak teratur, ia lebih kepada jarang-jarang atau perbezaan kitaran melebihi semingu.

Mempunyai bilangan kitaran haid 35 hari pada setiap kitaran adalah suatu yang normal. Namun anda harus faham bahawa bukan kitaran haid sahaja yang penting untuk membolehkan wanita hamil. Juga, walaupun mempunyai kitaran haid yang tepat lazimnya dianggap subur (mengalami ovulasi), namun ia tidak semestinya begitu dalam setiap kes.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan