Label

KELUAR CECAIR PUTIH (SAKIT TUAN)

SAYA menghadapi masalah cecair putih susu seolah-olah air mani keluar selepas membuang air kecil. Selepas membuat pemeriksaan doktor, saya didapati normal dan hanya diberi antibiotik.

Namun, masalah itu tetap berulang. Saluran kencing juga pedih dan testis saya juga berasa sakit. Harap doktor dapat membantu saya. Terima kasih.

AMI
Selangor

CECAIR
jernih keluar sebaik selesai membuang air kecil atau air besar ketika mengemut adalah dari pundi Cowpers atau pundi prostat atau cecair mukosa salur kencing. Kadangkala ia campuran semua cecair dari pundi berkenaan.

Amalan mengemut atau meneran ketika selesai buang najis, sedikit sebanyak mempengaruhi pengeluaran cecair itu.

Jarang sekali ketika bangun tidur dan ketika buang air kecil, fenomena penghasilan cecair jernih disebutkan tadi boleh berlaku.

Ini mungkin ketika itu pundi prostat dan Cowpers kembang akibat ereksi pagi atau ketika sedang kencing dan melakukan kemutan selepas selesai, maka cecair jernih itu akan keluar.

Jika salur kencing mengalami jangkitan akibat terdedah kepada penyakit kelamin, cecair yang keluar akan berbeza.

Pengeluarannya lebih banyak dan pekat serta berwarna kuning jika anda terkena jangkitan Gonorrhea.

Namun, jika cecair melekit-lekit dan melekat pada seluar dalam, ia adalah virus NGU atau Chlamydia atau Mycoplasma. Ia membuatkan anda terasa sakit ketika buang air kecil.

Jika jangkitan itu amat ketara, rasa sakit ketika kencing seakan-akan jarum panas menembusi salur kencing.

Ada juga situasi jangkitan boleh berlaku daripada pundi kencing menular ke salur kencing. Ini amat jarang dan simptomnya ialah kerap membuang air kecil selain berlaku pengeluaran cecair jernih dari salur kencing.

Seks oral juga boleh menyebabkan keradangan salur kencing akibat terkena jangkitan kuman dari mulut pasangan, walaupun tidak melakukan seks penetratif.

Saya cadangkan elok anda memberhentikan mengemut ketika membuang air besar atau air kecil bagi mengurangkan cecair terbabit keluar.

Jika masih keluar, anda boleh lapik penghujung zakar dengan tisu. Jika mahu menunaikan solat, tidak perlu mandi wajib kerana itu air mazi.

Ubat resdung pernah disarankan untuk mengurangkan keciciran cecair jernih itu tetapi ia tidak praktikal kerana ia boleh mengganggu ereksi.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan