Label

SAKIT BELAKANG KETERLALUAN (SAKIT PUAN)

ANAK sulung saya kini masuk 11 bulan dan saya juga kini disahkan hamil lagi. Rupa-rupanya kandungan saya ini sudah masuk dua bulan.

Masalahnya kini, saya mengalami sakit belakang yang keterlaluan hingga mengganggu prestasi kerja termasuk kerja di rumah. Ia bukan sekadar lenguh, sebaliknya seolah-olah terasa seperti patah pinggang.

Saya tidak mengalami alahan teruk cuma loya pada waktu pagi. Ditambah dengan sakit belakang, pengalaman ketika muntah waktu pagi jadi lebih teruk hingga ada kalanya saya menangis terutama ketika terbongkok-bongkok muntah dan batuk.

Apakah penyebab masalah ini? Apakah yang harus saya lakukan? Buat pengetahuan doktor, anak sulung saya masih menyusu badan dan saya juga mengambil susu formula kehamilan sebagai persediaan untuk anak yang bakal lahir ini.

Zila,
Kuala Lumpur

BERDASARKAN pengalaman merawat wanita hamil, kebanyakan wanita mudah mengalami masalah apabila kehamilan terbabit tidak dijangka atau dirancang. Sebaliknya wanita lebih ‘kuat’ menempuh simptom awal kehamilan sekiranya kehamilan berkenaan sememangnya ditunggu-tunggu kecuali dalam kehamilan kembar atau jika terdapat penyakit lain seperti hipertiroid.

Sudahkah anda menjalani pemeriksaan doktor perbidanan? Adakah kandungan anda didapati tiada masalah? Bagaimanakah dengan perihal kehamilan sehingga kelahiran terdahulu, adakah terdapat sebarang masalah? Adakah doktor perbidanan anda berpendapat anda perlu menjalani pemeriksaan pakar tulang? Adakah anda diberikan suplemen pil kalsium?

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan