Label

BIMBANG ANAK ADA KEPUTIHAN (SAKIT PUAN)

SAYA mempunyai anak perempuan berusia lapan tahun. Akhir-akhir ini saya perhatikan ada keputihan dan kekuningan di seluar dalam anak saya.

Adakah ini perkara normal atau jangkitan kuman memandangkan usia anak saya baru lapan tahun?

Saya juga ingin tahu sama ada perkara ini tanda awal anak saya mengalami proses untuk datang haid.

Marina,
Kuala Lumpur

BAWA
anak anda berjumpa pakar sakit puan untuk pemeriksaan. Ada beberapa kemungkinan sama ada jangkitan kuman, perubahan hormon, kemasukan benda asing dan seumpamanya.

Jika ia disebabkan jangkitan kuman, kultur swab yang diambil pada bahagian berhampiran bukaan faraj mungkin ada menunjukkan hasil.

Doktor juga dapat memeriksa bahagian luar kemaluan anak. Sebelum gadis didatangi haid, lazimnya berlaku perubahan pada pertumbuhan payudara terlebih dulu. Adakah anak anda sudah mengalami perkembangan sedemikian?

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan