Label

BOLEH AMBIL UBAT RESDUNG? (SAKIT TUAN)

SAYA sering mengeluarkan air mazi ketika bangun tidur, lepas membuang air kecil dan juga ketika sedikit terangsang. Ini menyukarkan saya untuk bersolat. Untuk pengetahuan doktor, saya baru empat bulan berkahwin.

Saya sering melakukan onani ketika bujang tetapi selepas berkahwin saya meninggalkan tabiat ini. Perkara ini terjadi sebelum saya berkahwin lagi. Menurut pembacaan saya, masalah ini dikenali sebagai resdung zakar dan ia boleh diubati dengan mengambil ubat resdung Antihistamines seperti Piriton dan Polaramine.

Tetapi doktor mencadangkan untuk mengambil mengikut nasihat doktor. Boleh saya dapatkan ubat ini dari farmasi berdekatan saja dan makan mengikut saranan daripada ahli farmasi itu? Terima kasih.

Mal
Kuala Lumpur

BAGI lelaki, air mani keluar secara sedar melalui ejakulasi yang berlaku akibat kemuncak rangsangan seksual, sama ada melalui persetubuhan atau melalui sentuhan dengan tangan. Air mani juga boleh keluar dalam mimpi dan situasi ini dikenali sebagai mimpi basah dan jarang kali dikenali sebagai ‘Spermatorrhea’.

Jarang kali air mani boleh keluar akibat rangsangan mental, tanpa sentuhan kepada anggota kelamin dan ini berlaku akibat klimaks mental. Jika air mani keluar tanpa klimaks, situasi ini dikenali sebagai Spermatorrhea dan ini dianggap sebagai penyakit mengikut kefahaman perubatan tradisional Cina dan India.

Situasi ini tidak boleh disamakan dengan pengeluaran air mazi. Air mazi biasa kelihatan ketika lelaki dalam keadaan teruja seks. Jika ia keluar dengan banyak, situasi ini dikenali sebagai resdung zakar. Istilah resdung atau selesema itu hanya dikaitkan kepada hidung, iaitu mukosa dalam hidung menghasilkan banyak hingus dan cecair jernih akibat proses keradangan. Tapi pengeluaran air mazi pula tiada kaitan dengan keradangan!

Ia lebih kepada tindak balas rangsangan seksual untuk menyediakan salur kencing licin untuk tujuan ejakulasi. Secara kebetulan, pengeluaran air mazi ini berlebihan dan membuatkan individu itu kurang selesa. Keadaan ini boleh membuatkan perasaan teruja seks tadi merudum.

Jadi tidak hairan jika perkara ini dianggap suatu ‘penyakit’ oleh pengamal perubatan. Mengenai perawatan ‘masalah’ resdung zakar ini, tiada pendekatan yang boleh dianggap sesuai atau rawatan tepat atau rawatan yang boleh menyelesaikan masalah ini.

Ubat resdung yang biasa digunakan individu yang kena resdung hidung tidak seratus peratus sesuai. Malah untuk sebilangan besar daripada mereka yang mengamalkan ubat itu, mereka mengantuk dan ereksi mereka kurang mantap dan air mazi masih keluar, tapi tidak banyak seperti sebelum memakan ubat.

Ubat resdung mengurangkan kemasukan darah dalam mukosa salur kencing dan juga otot zakar dan untuk lelaki yang memang ada masalah atau gangguan pencapaian ereksi yang padat, akan mengalami masalah ereksi jika memakan ubat resdung hidung itu.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan