Label

KAEDAH SELAMAT RANCANG KELUARGA (SAKIT TUAN)

SAYA berumur 29 tahun dan sudah berkahwin 3 tahun namun masih belum bersedia untuk menimang cahaya mata. Saya kerap mengadakan hubungan seks dua kali seminggu. Untuk pengetahuan doktor isteri saya kerap mengambil pil Postinor 2 selepas kami melakukan hubungan seks untuk mengelak mengandung.

Apakah kesan terhadap isteri saya yang kerap mengambil ubat berkenaan? Adakah ia akan mendatangkan kesan kepada rahim dan bayi dalam kandungan isteri saya jika kami ingin memiliki anak pada tahun hadapan?

Ingin Bertanya
Kuala Lumpur

ANDA dan pasangan merancang keluarga dengan menggunakan pil yang khusus untuk merancang keluarga secara kecemasan. Kaedah ini dikenali sebagai kaedah kontraseptif 'Emergency' biasanya dikhususkan kepada pasangan kelamin yang jarang melakukan hubungan seks.

Ia membabitkan pasangan perempuan memakan pil yang dimaksudkan itu dalam masa 24 jam selepas bersetubuh.

Jika anda kerap melakukan hubungan seksual dengan pasangan anda, cara ini tidak digalakkan kerana hormon dalam pil yang isteri anda makan itu boleh membuatkan putaran haid isteri tidak teratur.

Putaran haid boleh menjadi cepat atau lewat. Jika terlewat, pasti anda berasa khuatir jika kehamilan berlaku. Cara kaedah merancang keluarga dengan Postinor 2 ini menghalang kehamilan ialah ia boleh melewatkan ovulasi atau jika ovulasi berlaku, ia dapat mengganggu perjalanan sperma dan telur.

Jadi, ada kemungkinan kehamilan boleh berlaku sebanyak 5%. Selain itu tiada apa-apa masalah dan anda tidak perlu risau.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan