Label

HAID TAK TERATUR (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 25 tahun dan mendirikan rumah tangga selama lima tahun. Saya mempunyai seorang anak berusia tiga tahun dan sejak beberapa bulan ini, saya mengalami masalah haid tidak teratur.

Haid saya mulai tidak teratur pada April lalu. Selama dua bulan saya tidak didatangi haid. Saya membuat pemeriksaan dan doktor mengesahkan yang saya tidak hamil.

Saya mula datang haid lagi pada 2 Julai dan berlanjutan hingga 17 Ogos lalu. Itupun selepas saya makan ubat berhenti pendarahan yang diberikan doktor.

Pada 17 September, saya didatangi haid sehingga 30 September. Ia terhenti beberapa hari dan haid datang semula pada 11 Oktober lalu sehinga kini. Darah yang keluar dalam kuantiti yang banyak dan berketul-ketul.

Saya terpaksa menukar tuala wanita tiga atau empat kali sehari. Cuma dalam beberapa hari ini darah haid saya keluar sedikit dan hanya perlu memakai panty liner. Kadang-kadang darah tidak keluar langsung, tetapi apabila saya mengelap dengan tisu, ada darah melekat pada tisu dalam bentuk berketul-ketul.

Saya tertekan memikirkan masalah ini. Saya harap doktor dapat membantu saya.

Neesa,
Selangor

DI negara kita kini semakin ramai doktor termasuk doktor pakar sakit puan. Anda boleh mendapatkan pemeriksaan awal daripada berterusan buntu atau rasa tertekan.

Masalah pendarahan haid pada usia anda lazimnya sama ada disebabkan komplikasi kehamilan atau keguguran, ketumbuhan biasa seperti polip ataupun gangguan hormon. Ketiga-tiga kumpulan ini mudah dirawat sama ada secara ubat-ubatan ataupun secara pembedahan.

Bagaimanapun, corak pendarahan haid sedemikian juga boleh disebabkan oleh penyakit serius yang boleh merebak sekiranya lewat ditangani. Justeru atas sebab inilah, anda dinasihatkan mendapatkan pemeriksaan doktor.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan