Label

HAID TIDAK TERATUR (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 26 tahun dan sudah berkahwin. Masalah saya selepas berkahwin, haid saya tidak teratur iaitu semakin lama semakin lewat, daripada seminggu sehinggalah ke tiga bulan. Selepas tiga bulan, saya tekad membuat pemeriksaan dan doktor memberikan pil hormon untuk membetulkan kitaran haid.

Selepas sebulan, saya didatangi haid, tetapi tempohnya agak lama iaitu 10 hari berbanding sebelum ini hanya tujuh hari. Ia keluar sedikit sedikit. Untuk bulan berikutnya, haid saya lewat dua minggu pula.

Saya buntu untuk mencari pakar sakit puan di sekitar Kuala Lumpur dengan bajet yang tidak terlalu besar. Harap doktor dapat memberi nasihat termasuk hospital yang menyediakan kos rawatan berpatutan.

Jannah,
Gombak, Selangor.

ANDA boleh mendapat-kan rawatan di hospital kerajaan atau pusat perubatan universiti di Lembah Klang ini dengan caj minimum untuk pendaftaran saja.

Caj perundingan, pemeriksaan dan ultrabunyi yang dikenakan oleh pakar swasta hampir sama kerana ia mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh Persatuan Perubatan Malaysia. Di hospital kerajaan anda tidak perlu membayar caj terbabit.

Berapakah berat anda berbanding ketinggian? Adakah anda mempunyai masalah atau perubahan lain pada tubuh?

Lazimnya apabila wanita lewat haid dan disahkan bukan disebabkan kehamilan, doktor akan memberikan pil berhormon progestin. Ia menyerupai hormon progesteron yang tidak dihasilkan ovari sekiranya tidak berlaku ovulasi (pengeluaran telur). Maka, fasa pematangan lapisan haid menjadi lengkap dan wanita itu akan didatangi haid dalam masa seminggu setelah ia berhenti memakan ubat ini.

Bagaimanapun, kesannya hanyalah sementara dan setakat melengkapkan fasa kitaran haid. Ubat ini tidak merawat masalah ovulasi. Ini menjadikan wanita itu seolah-olah terpaksa bergantung kepada ubat ini untuk menggantikan hormon progesteron yang tidak dikeluarkan oleh ovarinya.

Doktor mungkin akan memberikan anda ubat subur, seeloknya ia dipantau kesannya ke atas pembesaran telur dan pematangan lapisan haid atau endometrium secara semudah menggunakan ultrabunyi.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan