Label

KELIRU PENGAMBILAN PIL PERANCANG (SAKIT PUAN)

SAYA ada sedikit kemusykilan mengenai pengambilan pil perancang. Sekiranya saya terlupa untuk mengambil pil pada satu malam dan pada malam yang sama saya bersama suami, adakah sebarang kemungkinan saya hamil?

Untuk pengetahuan doktor, saya baru saja melahirkan anak keempat pada Ogos lalu.

Noriana,
Kuala Lumpur.

BENAR. Kemungkinan hamil sememangnya ada terutama jika anda terlupa mengambilnya melebihi 12 jam.

Untuk panduan am, pengguna pil perancang memerlukan komitmen yang tinggi kerana mereka perlu ingat untuk mengambilnya pada setiap hari yang dijadualkan dan pada waktu yang sama.

Sebagai panduan am juga, sekiranya terlupa mengambilnya, keberkesanannya mungkin masih ada jika dia segera mengambilnya apabila teringat dengan syarat ia tidak melebihi 12 jam. Kemudian, pengambilan pil terbabit disambung semula seperti biasa.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan