Label

HARAP SEGERA TIMANG ANAK (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 21 tahun dan suami saya berusia 23 tahun. Kami sudah hampir setahun berkahwin, tetapi masih belum mempunyai anak.

Suami saya pesakit buah pinggang yang menjalani CAPD (cuci air). Adakah saya berpotensi untuk hamil? Sekiranya ya, adakah kandungan saya kelak berkemungkinan menghadapi sebarang masalah?

Saya dan suami sangat berharap dapat menimang cahaya mata dalam masa terdekat.

Amira,
Selangor.

USIA anda masih muda, berkemungkinan besar anda tidak mempunyai masalah kesuburan bahagian ovari. Bagaimanapun, eloklah anda menjalani pemeriksaan kerana ia tidak semestinya begitu dan bahagian lain juga seperti tiub fallopio dan rahim penting untuk kesuburan wanita.

Adakah suami anda mempunyai masalah melakukan hubungan seks? Sekiranya dia tiada masalah ereksi dan ejakulasi, dia hanya perlu menjalani ujian analisa air mani saja. Jika analisa terbabit normal, ini bermakna tiada masalah, tetapi rawatan semudah IUI dapat meningkatkan peratus kehamilan sebanyak empat hingga lima kali ganda berbanding sekarang, itupun jika tiub fallopio anda normal.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan