Label

SEMBELIT TERUK KETIKA BERPANTANG (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 25 tahun dan baru saja melahirkan anak pada Jun lalu.

Saya musykil kerana dalam tempoh berpantang, saya mengalami masalah sembelit dan sampai sekarang saya mengalami masalah buasir yang teruk.

Saya mengalami masalah selepas membuang air besar iaitu rasa yang amat sakit selepas membuang air.

Bermacam ubat saya ambil serta saya sudah mengunjungi klinik, tapi masalah tetap sama. Sampai ke satu tahap saya terpaksa mengambil ubat tahan sakit setiap kali selepas membuang air.

Saya juga ingin meminta bantuan doktor membabitkan haid saya kali ini yang sangat lama. Ia berlarutan lebih sebulan, tapi dalam kuantiti yang sedikit.

Musykil,
Seri Kembangan, Selangor.

KEBIASAANNYA buasir tidak menyebabkan kesakitan kecuali jika ia sudah mencapai tahap gangrene. Mungkin anda mengalami keadaan yang dinamakan fisur anus apabila najis yang keras menyebabkan luka belahan kecil pada bukaan dubur. Mungkin juga ia ada kaitan dengan trauma kelahiran dulu.

Adakah anda mengalami koyakan teruk sehingga ke arah belakang dan membabitkan kawasan dubur? Sembelit juga eloklah ditangani. Pemakanan berserat tinggi dan meminum air yang mencukupi dapat membantu mengelakkan sembelit.

Berkenaan haid berpanjangan, adakah anda mempunyai masalah serupa sebelum hamil dulu? Adakah anda mengamalkan pemakanan ubat atau produk tertentu yang sebenarnya mempunyai hormon? Jika anda sedang mengamalkan ubat berhormon bagi tujuan perancangan keluarga pula, adakah anda kerap terlupa mengambilnya atau mengambilnya pada waktu yang tidak menentu? Adakah anda mempunyai sejarah keluarga berpenyakit berbahaya?

Eloklah anda berjumpa doktor untuk mencari puncanya. Pendarahan berpanjangan juga boleh menjadikan anda tidak bertenaga akibat kekurangan darah.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan