Label

DARAH TAK HENTI KELUAR (SAKIT PUAN)

SAYA mempunyai seorang anak gadis berusia 12 tahun. Anak saya mula datang haid pada 12 Ogos 2013.

Perkara yang amat merunsingkan saya apabila darah haid anak saya masih belum berhenti sehingga kini. Saya dimaklumkan darah haidnya keluar sedikit-sedikit.

Apakah yang perlu saya lakukan untuk membantu mengatasi masalah anak saya ini?

Razamah,
Petaling Jaya, Selangor

GADIS yang baru didatangi haid boleh mempunyai masalah sedemikian akibat hormon yang masih belum teratur. Ini lebih-lebih lagi jika dia mengalami stres, lazimnya stres peperiksaan atau berkaitan dengan perpindahan persekolahan.

Jika pemeriksaan doktor mendapati dia tidak mempunyai masalah lain berkait dengan sakit puan mahupun penyakit hormon lain, usahlah puan bimbang.

Doktor mungkin akan menasihatkan anak puan untuk mengambil pemakanan berkhasiat ataupun memberikannya suplemen zat besi bagi menampung kekurangan darah akibat haid berpanjangan.

Dia juga eloklah minum air mencukupi. Kadangkala, doktor akan memberikan pil hormon menyerupai hormon perancang keluarga bagi mengatur semula haidnya.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan