Label

HAID LEWAT TIGA BULAN (SAKIT PUAN)

SAYA sudah lewat haid selama tiga bulan iaitu kali terakhir pada 7 Julai.

Baru-baru ini saya ada membuat pemeriksaan di klinik swasta dan diberitahu saya mempunyai PCOS. Saya ingin tahu mengenai kos rawatan di hospital kerajaan. Bagaimanakah bentuk rawatan dan kos perbelanjaannya? Saya kini tinggal di Meru, Klang.

Saya dan suami sudah berkahwin hampir setahun dan kami memang teringin untuk mendapat zuriat.

Gadis gelisah,
Meru, Klang

BENARKAH anda mempunyai PCOS? Adakah ini kali pertama anda mempunyai haid yang lewat ataupun adakah anda kerap mengalaminya sebelum ini? Sudahkah doktor anda mengenepikan kemungkinan penyakit lain yang juga memberikan kesan serupa iaitu haid tidak teratur?

Jika benar anda mempunyai PCOS, apakah komplikasi PCOS yang telah anda hadapi, selain haid tidak teratur? Adakah anda juga menjalani pemeriksaan mengesan kompikasi berkaitan PCOS? Bagaimanakah pula dengan berat badan anda, adakah anda termasuk dalam kategori obes ataupun adakah berat badan anda normal mengikut ketinggian anda?

Rawatan PCOS pelbagai kaedah dan juga mengikut kesan atau komplikasi yang dihadapi. Ia berlainan mengikut pesakit kerana tidak semua wanita mengalami kesemua kesan berkenaan. Malah, ada wanita yang mempunyai polisistik ovari apabila dilakukan imbasan ultrabunyi, tetapi tidak mengalami sebarang masalah berkaitan komplikasinya.

Jika haid anda tidak teratur atau jarang-jarang disebabkan ovulasi tidak teratur, doktor boleh memberikan anda ubat kesuburan untuk membantu menghasilkan telur matang dan seterusnya ovulasi. Jika doktor hanya memberikan ubat mendatangkan haid sedangkan anda masih mengalami kegagalan pembesaran telur dan ovulasi, maka ia akan kelihatan seolah-olah anda terpaksa bergantung kepada ubat mendatangkan haid itu.

Anda juga harus faham bahawa kegagalan ovulasi bukanlah satu-satunya penyebab masalah kesuburan. Eloklah anda dan suami menjalani pemeriksaan kesuburan secara teratur sekiranya berhasrat. Kos di hospital kerajaan sangat murah berbanding swasta. Namun, anda juga harus faham akan had rawatan yang diberikan kerana ia membabitkan peruntukan perbelanjaan yang banyak pada pihak kerajaan untuk menampungnya.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan