Label

ENAM TAHUN TAK HAMIL (SAKIT PUAN)

SUDAH enam tahun saya berumahtangga, tapi sukar untuk hamil.

Kitaran haid saya baik dan dulu, saya pernah menghidap tibi, tetapi tidak serius.

Saya hanya mengambil ubat tibi selama setahun. Adakah pengambilan ubat itu menyebabkan saya sukar hamil hingga kini?

Selain itu, suami saya mengalami kegatalan pada alat sulitnya dan kadang-kadang terasa sakit semasa kencing dan melakukan hubungan kelamin.

Harap doktor dapat membantu.

Ain
Kuala Lumpur

ANDA sepatutnya sudah pun mendapatkan pemeriksaan pakar sakit puan berhampiran. Terdapat beberapa penyebab masalah kesuburan pada lelaki dan perempuan.

Penyakit tibi, sekiranya membabitkan peradangan dalam rahim (endometritis tibi) ataupun pelvis, juga boleh menyebabkan masalah kesuburan. Tidak semestinya pernah menghidap tibi paru-paru juga akan menghidap tibi pelvis atau endometritis.

Peluang kehamilan tanpa bantuan selepas dua tahun mencuba lazimnya hanya dua hingga empat peratus saja. Ini bukan saja berkait dengan penambahan usia wanita, tetapi mungkin juga disebabkan oleh perkembangan penyakit yang menjadi semakin kronik.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan