Label

STRES GANGGU ATURAN OVULASI (SAKIT PUAN)


SAYA mahasiswa di sebuah institusi pengajian tinggi dan belum berkahwin. Saya mengalami masalah kedatangan haid lebih dari 15 hari. Kini sudah hampir 20 hari saya mengalami keadaan ini.

Masalah ini baru saja berlaku iaitu kali kedua saya mengalaminya. Saya ingin tahu punca masalah ini yang membuatkan saya risau mengenai kesihatan saya. Harap doktor dapat membantu.

Salina
Kuala Lumpur

MUNGKIN ia hanya berpunca daripada stres yang mengganggu aturan ovulasi serta hormon berkaitan kitaran haid. Mungkin juga ia berpunca daripada beberapa penyakit berkaitan.

Anda disarankan menjalani pemeriksaan doktor bagi mengenal pasti jika terdapat penyakit berkaitan. Jika tiada dan ia hanya disebabkan oleh stres, sepatutnya ia pulih setelah faktor stres terbabit diatasi (kebiasaannya dalam tempoh sekitar tiga bulan saja).

Namun, bagi mana-mana keadaan, anda perlu mengambil langkah tambahan untuk menampung pendarahan berpanjangan sebelum anda mengalami komplikasi seperti simptom akibat kekurangan darah (anemia) dan seumpamanya.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan