Label

KHUATIR REAKSI KELUARGA (DANG SETIA)

Saya gadis pantai timur dan sedang menuntut di institusi pengajian tinggi awam. Saya pernah bercinta dengan suami orang dan dia tidak pernah mengambil kesempatan biarpun kami keluar berdua-duaan.

Saya menerimanya kerana dia tulus dan ikhlas mencintai saya. Berbanding dengan kenalan sebaya dan bujang, perwatakan mereka tidak matang membuatkan saya sering makan hati.

Mulanya saya keberatan menerima memikirkan status dia, bapa kepada dua anak. Bagaimanapun kesungguhan dia memikat serta memperkenalkan saya kepada keluarga termasuk isteri mengubah pendirian saya menerimanya.

Cuma yang saya khuatir ialah reaksi keluarga kerana dia ingin melamar saya raya puasa nanti. Perlukah saya memaklumkan kepada keluarga mengenai hajatnya itu?

ZUWA
Pasir Mas, Kelantan

Membina keluarga adalah satu ibadah dan ia bertujuan menjaga maruah baik lelaki atau perempuan. Dalam situasi saudari tidak jauh bezanya biarpun saudari dilamar lelaki yang sudah berkeluarga.

Penerimaan keluarganya termasuk isteri pertama tidak berdepan masalah kerana dia sendiri membawa saudari menemuinya. Menunjukkan si dia tulus ingin memperisterikan saudari. Dang Setia berasa dia yakin dapat mengimbangi pemberian nafkah baik isteri pertama mahupun saudari.

Isu yang sukar ditangani ialah penerimaan keluarga saudari serta persediaan saudari sendiri, baik dari segi mental dan emosi kerana perkahwinan poligami. Bukan mudah, saudari perlu bertolak ansur kerana isteri pertama sanggup mengorbankan perasaan agar hubungan suami dan saudari berjalan lancar.

Malah saudari perlu berbincang mengenainya dengan ahli keluarga terutama bapa kerana kuasanya sebagai wali. Andai keluarga tidak reda dengan pilihan saudari, tolaklah lamaran lelaki berkenaan dengan baik.

Selain itu, sebagai ikhtiar lakukan solat sunat istikharah menjadi paduan kepada keputusan saudari ambil.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan