Label

SUHU KAWAL SPERMA

Soalan

SAYA pernah terbaca laporan bahawa lelaki yang terlalu lama menunggang motorsikal atau basikal akan mengalami kerosakan sperma, sekali gus menyebabkan kemandulan. Apakah ini benar? Bagaimanakah cara mengatasinya kerana saya sudah lama menggunakan motorsikal dan risau kesannya apabila berkahwin nanti.

ZAHARI
Damansara

Jawapan

Kilang sperma dalam buah zakar, manakala buah zakar pula dalam kerandut yang terletak di luar badan. Pembiakan sperma memerlukan suhu optimum iaitu 2-4 Celsius kurang daripada suhu badan (37 Celsius).

Jadi apabila suhu dalam kerandut meningkat, pemprosesan sperma tergendala seketika dan jika perkara ini berlanjutan, profil sperma menjadi kucar kacir, iaitu bilangan dan kualiti sperma menjadi tidak normal dan rupa bentuk sperma cacat.

Peningkatan suhu dalam kerandut boleh berlaku apabila lelaki itu memakai pakaian dalam yang ketat atau tebal dan seluar ketat. Sama juga jika buah zakarnya terdedah kepada kebahangan seperti bekerja di kawasan panas, berendam dalam kolam panas atau bersauna.

Dengan pakaian ketat dan padat serta duduk dalam kereta pun boleh membuatkan buah zakar tertarik di atas tundun dan terdedah kepada kepanasan badan. Sama juga jika memakai pakaian ketat dan menunggang motorsikal.

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan