Label

'TERKUCIL' KETIKA BATUK (SAKIT TUAN)

SAYA berumur 17 tahun dan mempunyai masalah sering terkencing apabila batuk. Apakah ia sejenis penyakit? Bagaimanakah cara untuk menghilangkannya? Selain itu, saya juga mempunyai masalah zakar bengkok ke kiri. Adakah zakar saya akan menjejaskan hubungan bersama isteri apabila saya berkahwin kelak?

Zack
Selangor

JARANG untuk seseorang itu terkencing atau 'terkucil' ketika bersin atau terbatuk kecuali apabila pundi kencingnya penuh dengan air kencing. Justeru, kawalan menahan kencing terganggu seketika apabila dia terbatuk atau bersin.

Keadaan ini biasa berlaku kepada individu yang otot pembukaan pundi kencingnya kurang daya dan ditambah kekenduran otot lantai pelvis atau otot kemut.

Ini biasa berlaku kepada wanita selepas bersalin dan mempunyai otot kemut yang kurang langsing. Apabila wanita menguruskan badan dan melakukan senaman kegel atau senaman kemut, keadaan terkucil itu akan hilang atau dapat ditangani.

Bagi lelaki pula, perkara seperti lemah otot lantai pelvis (otot kemut) ditambah pula dengan berat badan berlebihan dan mungkin otot pundi kencing yang meragam boleh menyebabkan dia mengalami masalah terkencing atau terkucil apabila batuk atau bersin. Jika masalah itu akibat obesiti dan lemah otot lantai pelvis, lelaki itu boleh mengatasinya dengan mengawal berat badan dan melakukan senaman Kegel.

Jika masalahnya itu akibat pundi kencing meragam, dia perlu menjalani pemeriksaan untuk mengenalpasti punca seperti keradangan otot pundi kencing atau keradangan pundi prostat. Jadi, jangan berlengah berjumpa doktor jika masih kekal dengan masalah itu walaupun sudah melangsingkan badan atau melakukan senaman kemut.

Mengenai ereksi yang melengkung, sememangnya ia kelihatan begitu dan ini mungkin kerana mengikut posisinya waktu dulu. Jika anda dapat meluruskannya tanpa rasa apa-apa tekanan, anda tidak perlu risau. Tapi jika rasa sakit, anda perlu menjalani pemeriksaan.

Keadaan itu dikenali sebagai 'Peyronies Disease'. Jadi anda perlu rujuk kepada doktor untuk kepastian.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

1 ulasan:


  1. Info yang menarik mengenai masalah terkucil. Kaedah senaman Kagel didapati boleh membantu untuk menguatkan otot-otot dinding pelvis yang lemah yang menyumbang kepada masalah terkucil ini. Boleh cuba.

    BalasPadam